Elberadweg 21.7.-3.8.2012

část první, Hamburk - Cuxhaven - Hamburk - tato stránka
část druhá, Hamburk - Magdeburg
část třetí, Magdeburg - Drážďany - Děčín

1. den - 21.7.2013 - Brno / Hamburk Altona

A konečně je tady 21.červenec, den odjezdu. Zbytečně však vyrážíme na nádraží o půl hodinky dřív - ač mezinárodní expres, Vindobona hlásí hodinové zpoždění. To nám to pěkně začíná... Stres se stupňuje po půlhodině vypravením mimořádného náhradního spoje do Prahy a mým prázdným zadním kolem... A protože nejedeme pouze do Prahy, doporučuje nám průvodčí tohoto vlaku počkat až na Vindobonu. Takže všichni nastoupí do tohoto náhradního vlaku, perón se kompletně vyprázdní a na něm zůstáváme jen my dva se dvěma koly. Z cedulí vymizí hláška o Vindoboně i zpoždění... Nevěříme vlastním očím a nevíme, co si máme myslet... Utíká další půlhodina, cedule nic, hlášení rozhlasu nic, nervozita stoupá... Po hodině, ve chvíli, kdy zůstávám na nástupišti sama, protože Vašek jde zjistit do informací oč jde, přijíždí vlak s červenými rakouskými vagóny, na terminálech se hlásí jako Ex 570 Zdeněk Fibich s konečnou stanicí Praha hl. nádraží, ale na cedulkách na vlaku je napsána cílová stanice Hamburg-Altona a číslo Vindobony.

Tohle už je fakt moc... Málem mne omývali, než jsem průvodčí vysvětlila, že sice tímto vlakem chceme jet, ale že nemohu odjet sama :-( Nikdy jsem svého muže neviděla raději jak v tu chvíli, kdy přibíhal od schodiště...

Ale to ještě pořád nebylo všechno - na našem rezervovaném místě ve vlaku visela čísi kola a na našich sedadlech seděli lidé. Nezbylo než ta kola prostě někam naložit a zbytek řešit za jízdy... Šílenost, ještě dnes se mi při vzpomínce na ty zmatky s hromadou báglů a dvěma koly na nástupišti ježí vlasy...

2. den - 22.7.2012 - noční část - Hamburk Altona / Blankenese

Hamburk Altona - Hamburk Blankenese
tento den 10 km, celkem 10 km

Měli jsme být v Hamburku před desátou, ale zásluhou zpoždění je čtvrt na dvanáct a než poskládáme vozík a připevníme bágly, je půlnoc.

Nezbývá než zapnout GPSku a zamířit podél Labe na sever - do nejbližšího kempu je to cca 14 km a poté k ústí Labe do Severního moře 100 km. Ale nejdříve je nutno se dostatečně pokochat osvětleným velkoměstem a především obrovským přístavem.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Hamburk Elberadweg/Labská cyklostezka - Hamburk Elberadweg/Labská cyklostezka - Hamburk

půlnočním Hamburkem

Poprvé máme aspoň trochu štěstí - po všech těch nepříjemnostech s cestováním jej opravdu potřebujeme. Najednou se kolem stezky objevují stany a karavany, pravděpodobně patří k přístavu lodiček, takže dlouho neváháme, stavíme našeho Jurka a uléháme. Však je hluboká noc a vlastně už druhý den, hodinky ukazují půl druhé...

2. den - 22.7.2012 - denní část - Blankenese / Otterndorf

Blankenese - Wedel - Glückstadt - trajekt Glückstadt/Wischhafen - Freiburg - Hörne - Neuhaus - Otterndorf
tento den 103 km, celkem 113 km

Ráno balíme brzy a snídáme až u majáku s výhledem na obrovské námořní lodě naložené kontejnery.

Labe kousek za Hamburkem

Rozhodli jsme se plánovat program vždy na jeden den a až podle toho, jak se podaří splnit, naplánujeme další kilometry - je třeba brát ohled na rozmístění kempů, na možnost nákupu potravin (pozor, v neděli je všude zavřeno!!), na jízdní řády přívozů a brzy zjišťujeme, že důležitý je také čas, kdy jsou pro cyklisty průjezdné tzv. sperrwerky, uzavírací jezy, které slouží k zamezení průniku bouřlivých přílivů a aby přes ně mohly projíždět i větší lodě, jsou mosty vybaveny sklápěcím, zásuvným nebo otočným zařízením.

Většina z našlapaných kilometrů byla v podstatě fádní - z jedné strany hráz, za kterou se skrývá řeka, z druhé pastviny, pole či lužní louky. Společnost vám dělají krávy, ovce, občas koně a fádnost "oživují" železné branky, aby zvířata neutekla, kam nemají. Kvůli každé brance nezbývá než zastavit, odklopit a přidržet si závoru a protlačit kolo dříve, než se ta závora na pružině zase s třísknutím, ale naštěstí už automaticky sama zavře. U první vám to připadá úžasné, u páté toho začínáte mít dost, u patnácté máte dojem, že vám z těch branek asi hrábne. Nemluvě o tom, že na několika místech asfaltová stezka pod nánosem ovčích či kravských exkrementů úplně mizí.

Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka

Elberadweg/Labská cyklostezka

první z řady sperrwerků

Právě mezi městečky Schulau a Glückstadt je nejvíce branek a ovčích exkrementů. Téměř celá tato oblast je chráněna jako ptačí rezervace a k pozorování ptactva slouží několik pozorovatelen. Ale nejúžasnější je příliv a odliv. Stoupání a klesání hladiny vody působením přitažlivosti Měsíce se projevuje na stavech vody v Labi dokonce až za Hamburkem. Průměrný rozdíl hladin dosahuje 3 m a střídá se v intervalu 12 hodin 24 minut.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Glückstadt

odliv před Glückstadtem

Elberadweg/Labská cyklostezka - Glückstadt Elberadweg/Labská cyklostezka - Glückstadt

Glückstadt

V Glückstadtu trošku bloudíme při hledání cesty k trajektu, protože jsme to vzali samozřejmě přes přístav a centrum. Ale stačilo se zeptat místních - jedná se totiž o poslední klasický trajekt přes řeku, která se poté směrem k Brunsbüttelu stále více a více rozšiřuje. Nevíme, jak to tady vlastně funguje, ale není nic jednoduššího než se zařadit mezi ostatní cyklisty a "opičit se".

Za Freiburgem nás čeká téměř 20 km stezky pod hrází, čas pokročil a máme štěstí. Při zastávce u majáku na nás strážce majáku něco volá a nakonec podstatu problému pochopíme - Oste-Sperrwerk přes řeku Oste se zavírá v 18 hodin a to už nemáme šanci stihnout. Co se dá dělat, musíme oklikou přes klasický most nedaleko Geversdorfu a té dobré duši patří náš veliký dík.

Údaj na tachometru se zastavil na údaji 103 km a máme toho dost. Naštěstí kemp v Otterndorfu je z hlediska vybavení úžasný a v podstatě levný, za 2 osoby a stan platíme 13€ a sprchy jsou k dispozici zadarmo. Stanů zde moc není, celé je to postavené na plochám pronajímaných pro přívěsy a ještě to netušíme, ale právě na tento kemp budeme vzpomínat ve všech ostatních jako na nejlepší.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Balje

majáky v Balje

3. den - 23.7.2012 - Otterndorf/Cuxhaven/Otterndorf

Otterndorf - Cuxhaven - Otterndorf
tento den 50 km, celkem 163 km

Dneska si to zjednodušíme - zaplatíme si v tomto kempu ještě jednu noc, do Cuxhavenu zajedeme nalehko a všechno si v pohodě a v klidu prohlédneme.

Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka

Z Otterndorfu do Cuxhavenu

A byl to přímo geniální nápad, s vozíkem by bylo prozkoumávání Cuxhavenu mnohem složitější.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Cuxhaven Elberadweg/Labská cyklostezka - Cuxhaven Elberadweg/Labská cyklostezka - Cuxhaven

Cuxhaven, přístav

Symbolem města je tzv. Kugelbake, asi 30 metrů vysoká dřevěná stavba postavená kvůli navigaci lodí, která je i ve znaku města. Ale nemáme šanci dostat se až k ní - kola na pláž nesmějí a za vstup na pláž se platí. Ústí Labe je zde široké asi 18 km a geograficky vzato, Labe zde končí a Severní moře začíná.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Cuxhaven

Cuxhaven, Kugelbake

Je zrovna odliv a voda ustupuje tak daleko od pobřeží, že i na ostrov Neuwerk lze dojít pěšky, ač leží 13 km severozápadně od Cuxhavenu. Pro suchozemce, který má zkušenosti z Jadranu, Baltu nebo od Černého moře úžasný zážitek. Moře u břehů města Cuxhaven ustupuje až do vzdálenosti dvaceti kilometrů!!! Našinci zvyklému na polehávání na plážích Jadranu s vodou teplou jako kafe může přijít dovolená u moře, které většinu dne okem nezahlédnete, poněkud zvláštní. Německým rekreantům to však evidentně nijak nevadí - děti v černohnědé bahnité mělčině hledají mušle, kraby a další mořské poklady, dospělí vyrážejí na dlouhé zdravotní procházky - v pravidelných intervalech trčí ze dna trsy proutí, které turistům slouží k orientaci. Dalo by se očekávat, že mořské dno se bude bořit. Bahnité dno Severního moře je však pevné a pružné.

Odliv dneska vrcholil chvíli po jedenácté, než jsme Cuxhaven odpoledne opustili, voda se vrátila.

Vracíme se zpátky do kempu nasyceni po konzumaci grilovaného bratwurstu s hranolkama. Vypadá to, že tohle jídlo se tady prodává v podstatě všude.

Z Cuxhavenu do Otterndorfu

Večer si mohu do sytosti užít romantiku západu slunce v kombinaci s odlivem. Nádhera...

Elberadweg/Labská cyklostezka - Ottendorf Elberadweg/Labská cyklostezka - Ottendorf Elberadweg/Labská cyklostezka - Ottendorf Elberadweg/Labská cyklostezka - Ottendorf

na břehu Labe v Ottendorfu

4. den - 24.7.2012 - Otterndorf/Hamburk (Guderhandviertel)

Otterndorf - Belum - Freiburg - Wischhafen - Dornbusch - Bützfleth - Guderhandviertel

tento den 98 km, celkem 261 km

Je čas vyrazit proti proudu směr Česká republika :-) Ta první část částečně po stejné trase, ale tentokrát přes Oste-Sperrwerk přes řeku Oste.

z Otterndorfu do Jorku

A následuje ta děsná rovina podél hráze bez jediného stromu - obědváme ve stínu majáku :-) A opět desítky kilometrů v kombinaci krávy, ovce, protivítr a vrátka.

Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka

z Otterndorfu do Guderhandviertelu

Voda v Labi je opět v nedohlednu, ale s narůstajícím přílivem je to opět řeka. Projíždíme kolem několika moc hezkých písečných plaží a spousta lidí se koupe a gigantické kontejnerové nákladní lodě voní dálkou.

Kvůli kempu opouštíme hlavní trasu, ale zrovna nadšeni nejsme. Stanujeme v třešňové aleji, ale třešně vypadají úžasně jen zdálky - obrovské, krásně rudočerné, ale skrz naskrz prožrané červíkama :-( Odněkud od silnice je v pozadí stále slyšet auta a při ohřívání konzervy k večeři se kolem nás seběhly snad všechny kočky - zvědavé samozřejmě, stačila by chvilka nepozornosti a nasáčkovaly by se do stanu :-(