Elberadweg 21.7.-3.8.2012

část první, Hamburk - Cuxhaven - Hamburk
část druhá, Hamburk - Magdeburg - tato stránka
část třetí, Magdeburg - Drážďany - Děčín

5. den - 25.7.2012 - Hamburk (Guderhandviertel)/Lassrönne

Guderhandviertel - Jork - Finkenwerder - Hamburk - Ochsenwerder - trajekt Lütjenburg/Hoopte - Lassrönne
tento den 89 km, celkem 350 km

Mizíme z třešňovo-kočičího kempu a pro snídani se zastavujeme u nejbližšího marketu - úžasné housky, salám a mléko doplňují energii a tu dnes budeme potřebovat, čeká nás Hamburk, druhé největší město Německa s počtem obyvatel 1,7 mil. a největší německý přístav.

Držíme se levého břehu a částečně kopírujeme letištní ranvej. Pohled na přistávající letadla z vyhlídkové věže nad hladinou Labe je úžasný, ale spěcháme dál. Chtěli bychom dojet až ke starému tunelu pod Labem, ale zřejmě to není pro cyklisty zrealizovatelné. Ztrácíme minimálně dvě hodiny marnou snahou dostat se přes labská ramena jinak než po šestiproudých dálnicích se souvislými řadami kamiónů a nezbývá než se vrátit k trajektu v části města zvané Finkenwerder.

Hamburk

Ale ani tady to není jednoduché - čeká nás automat na lístky ve stylu městské hromadné dopravy a zjistit, jak a kolik se platí za kola je těžké, běžní cestující to netuší a žádný cyklista zde svůj bicykl zrovna nepřeváží. Nakonec nasedáme s informací, že kola se převážejí zadarmo, ale v podpalubí je naprosto nedýchatelno a raděj ať už jsme zase venku...

Slunko pořádně peče, stín téměř žádný a my přece nemůžeme vynechat vyhlídkové schodiště "Docklandu", budovy ve tvaru lodi. Jestli se dneska neuvařím, tak už nikdy...

Držíme se nábřeží a staré město s rybím trhem nás přenáší do časů dávno minulých v úžasné kombinaci s moderní architekturou. Ruská špionážní ponorka U-434 otevřená pro veřejnost.

A konečně Starý labský tunel. V budově se skrývají čtyři velké výtahy, které sjíždějí s lidmi i osobními automobily do téměř 24metrové hloubky a pod Labem pak vedou dva souběžné tunely o délce 426 m a průměru 6 m postavené již v roce 1911. Auta za průjezd platí, ale cyklisté a pěší to mají zadarmo.

Hamburk

Přejíždíme pod Labem na druhou stranu - pokochat se polabským panoramatem z ostrova Steinwerder na věž sv. Michela a muzejní lodě kotvící v přístavních vodách.

Je to docela chaos - obrovské lodě, malé plachetnice, všude samá ramena jeřábů a k tomu tropy...

Ještě Speicherstadt se svými starobylými mosty a je nejvyšší čas vyrazit z města ven. Chtělo by to víc času, kolo bez nákladu a krásný podvečer. To by byly fotografie...

Elberadweg/Labská cyklostezka - Hamburk Elberadweg/Labská cyklostezka - Hamburk Elberadweg/Labská cyklostezka - Hamburk

Hamburk

Nějak se nám nedaří držet se značení a nad panelem s mapou nás oslovuje jeden z místních na kole a nabízí, že se jej můžeme držet, což s povděkem přijímáme, protože chceme stihnout trajekt.

Lassrönne

6. den - 26.7.2012 - Lassrönne / Tiessau

Lassrönne - Stove - Hohnstorf - Radegast - Bleckede - Neu Darchau - Tiessau
tento den 82 km, celkem 432 km

Ráno je vše kompletně mokré od rosy, ale po pohledu na oblohu nás čeká další jasný a horký den. Vyrážíme, jak jinak než po hrázi, ale naštěstí občas i podél ní pod stromy. Vše, co nebylo namazáno krémem s vysokým ochranným faktorem, je znovu spáleno :-(

Elberadweg/Labská cyklostezka - Hamburk

Labe u Hamburku

Vlaječka na vozíku je takovým naším anemometrem - z následujícího pohledu je okamžitě zřejmé, že dneska fouká tím správným směrem :-)

Kilometry naskakují docela hezky, ale ráno se člověku s představou další stovky kilometrů překonaných výhradně vlastní silou ani nechce otevřít oči natož se vyhrabat ze spacáku :-)

Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka

mezi Hamburkem a Tiessau

A najednou se ocítáme v kopcích - z nadmořské výšky 20 najednou skoro 85 m. Z kopce do kopce a rozhledna s pěkným výhledem jako odměna. Ale začíná nás zlobit kolečko u vozíku, budeme muset sehnat aspoň vazelínu.

Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka

Taky bude třeba přepočítat hotovost, po nákupu kartou v Cuxhavenu se nikde naše karta nelíbí a pokud to takhle půjde dál, bude potřeba buď šetřit (vychází to na 30€/den) nebo někde vybrat hotovost. A zrovna dnešní kemp v Tiessau patří k těm dražším - platíme 17€, ale teplá voda je v ceně. Zřejmě příplácíme za pobyt v nefalšované přírodě - plácek pro stany je něco jako loučka v lese, ale jinak jsou tu, jako všude, samé karavanové domečky.

v kempu Tiessau

7. den - 27.7.2012 - Tiessau - Wittenberge

Tiessau - Hitzacker - Grippel - Aulosen- Wahrenberg - Wittenberge
tento den 86 km, celkem 518 km

Hitzacker je moc hezké městečko plné dřevěných staveb a v prodejně kol mají i vazelínu. Teda "Lagerfett", tuk na ložiska :-( Slovu vazelína, které běžně používáme jako synonymum pro mazací tuk, zde nikdo nerozuměl - všichni nám nabízeli jen extra jemnou bílou vazelínu v lékopisné kvalitě pro zjemnění pokožky).

Úzké uličky, hrázděné domy, cedulky s výší vody při posledních záplavách a samozřejmě, jak jinak, dlažba z říčních valounů či nepravidelných kostek :-(

Elberadweg/Labská cyklostezka - Hitzacker Elberadweg/Labská cyklostezka - Hitzacker Elberadweg/Labská cyklostezka - Hitzacker

Hitzacker

Středem Labe vede bývalá hranice východ - západ, takže občas stejně jako u nás - bývalý železniční most odnikud nikam Alte Eisenbahnbrücke Dömitz.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Dömitz Elberadweg/Labská cyklostezka - Dömitz Elberadweg/Labská cyklostezka - Dömitz

Dömitz

Jezero Gartower see je úžasné pro polední pauzu a vykoupání se. Mezi vážkama :-)

Překonáme hranici mezi východem a západem s krátkou zastávkou v místě památníku železné opony a jsme v "NDR". Kus hranice je ponecháno tak, jak skutečně oddělovala dva světy. A je to tady, mohli bychom se cítit hned jako doma. Cyklotrasy namísto cyklostezek či drncavé panelky, panelákové bytovky uprostřed vesnice, komplexy bývalých "JZD" ale hlavně spousty opuštěných domů.

železná opona

Míjíme další větrný mlýn a otestujeme zdejší panelku - příšerná!!!

Elberadweg/Labská cyklostezka Elberadweg/Labská cyklostezka

před Wittenbergem

Přes dlouhatánský železniční most přijíždíme do města Wittenberge. Najít kemp není vůbec jednoduché - první kolemjdoucí nás posílá dopředu, druhý pro změnu nazpátek. Věřit schématické mapce nebo ne? Nezbývá než věřit a naštěstí poloha celkem odpovídá - vlastně je to přírodní oplocené koupaliště, ale jsou zde i chatičky a plocha pro stany.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Wittenberge Elberadweg/Labská cyklostezka - Wittenberge

Wittenberge

8. den - 28.7.2012 - Wittenberge / Tangermünde

Wittenberge - Bälow - Rühstädt - Havelberg - Sandau - Schönhausen - Tangermünde
tento den 81 km, celkem 599 km

V hodinové věži plné starých šicích strojů jsem jediným návštěvníkem (ve Wittenbergu na věži se nachází největší věžní hodiny v Evropě) a po pravém břehu Labe pokračujeme v putování. Naštěstí se jižní vítr změnil na západní a tak nám většinou fouká šikmo do zad, což se dá přežít. Chvíli šlapeme po zrušené železnici, chvíli po cyklostezce, občas jen po krajnici.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Wittenberge

Wittenberge, hodinová věž

Oblast mezi Wittenbergem a Havelbergem v Braniborsku je charakteristická rozšířenou říční krajinou. "Čapí vesnice" Rühstädt s obrovskou čapí populací nabízí velkolepé zážitky z pohledu na tato krásná stvoření, ale nejsem si až tak jistá, že bych jeden z těch takto zapatlaných komínů chtěla mít na dvorku :-( V návštěvním centru lze nejen zkouknout podrobnosti ohledně zde žijících živočichů a čápa si prohlédnout zblízka, ale i doplnit vodu.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Rühstädt Elberadweg/Labská cyklostezka - Rühstädt Elberadweg/Labská cyklostezka - Rühstädt

Rühstädt, čapí vesnice

Po těch tropických dnech se dneska obloha zatahuje. Svištíme podle Havelu a pak mezi Havelem a Labem. Když jsme dojeli do Havelbergu,tak začíná kapat. Projeli jsme historické centrum, kde zrovna probíhaly nějaké slavnosti a pokračovali raději rychle dál. Následující fotografie je stažená z Internetu, ale i zespodu je Havelberg hezké městečko.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Havelberg Elberadweg/Labská cyklostezka - Havelberg

Havelberg, tohle není Labe, ale Havel

I městečko Tangermünde patří k těm hezčím - mají zde cihlové gotické stavby včetně radnice a kostela svatého Štěpána, hrad a celé je to obklopeno téměř úplně zachovalými městskými hradbami s dobře opevněnými branami.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Tangermünde Elberadweg/Labská cyklostezka - Tangermünde Elberadweg/Labská cyklostezka - Tangermünde Elberadweg/Labská cyklostezka - Tangermünde Elberadweg/Labská cyklostezka - Tangermünde

Tangermünde

Ale ze všeho nejlepší je, že je zde v přístavišti možno přenocovat ve stanu :-) A navíc za pouhopouhých 5€+2x1€ za sprchu :-)

9. den - 29.7.2012 -Tangermünde / Magdeburg (Biederitz)

Tangermünde - Buch - Ringfurth - Bertingen - trajekt Rögatz/Schartau - Niegripp - Hohenwarthe - Magdeburg/Biederitz
tento den 72 km, celkem 671 km

A opět do sedel. Počasí zrovna ukázkové není, ale co se dá dělat. Samozřejmě, že průtrž mračen spustila zrovna ve chvíli, kdy jsem přejížděli přívozem z jedné strany řeky na druhou v Rögätzu. Žádná stříška, žádný strom a neuvěřitelné množství vody - to byl fofr, oddechli jsem si až v prosklené autobusové zastávce v nejbližší vesnici.

Podle kamene v Sandfurthu jsme v polovině řeky mezi Špindlerovým Mlýnem a Hamburkem. Máme toho před sebou ještě pořádný kus...

mezi Tangermünde a Magdeburkem

Po chvíli jsme zmokli ještě jednou, ale tentokrát nebyl jeden z turistických přístřešků daleko.

Máme rádi zajímavosti technického typu a před námi je jedna z nich. Čeká nás křížení vodních cest - řeky Labe a umělého kanálu (Kanalbrücke Magdeburg) vybudovaného v roce 2003. Magdeburk, ležící ve spolkové zemi Sasko - Anhaltsko, je napojen na síť evropských vodních cest pomocí vodní komory Rothensee na Středozemní kanál a dále na Rýn a pomocí vodního mostu, který kříží Labe na Kanál Labe-Havel a dále na Odru.

Elberadweg/Labská cyklostezka - Kanalbrücke Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Kanalbrücke Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Kanalbrücke Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Kanalbrücke Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Kanalbrücke Magdeburg

Kanalbrücke Magdeburg

Následující dvě fotografie jsou stažené z Internetu - nejhezčí pohled na křižovatku dvou vodních toků je rozhodně z výšky.

Kemp máme vyhlídnutý u Magdeburgu, ale je to takové zvláštní místo - k žetonům na sprchu fasujeme kanystr s pitnou vodou, záchody jsou chemické, ale náš plácek na pláži u jezera je moc hezký :-)

Je docela brzy, vyrážím ještě na vyjížďku do města a bez naloženého kola to jede téměř samo. Většina zástavby dvousettisícové východoněmecké metropole Saska-Anhaltska padla za oběť bombardování na konci druhé světové války - vítá mne kombinace paneláků a kostelů (škoda, gotický dóm se opravuje, takže se skrývá pod plachtou) a poslední architektonický projekt Friedricha Hundertwassera "Zelená citadela" je rozhodně nejzajímavější. Čekali byste zelenou, ale je růžový :-), ta zelená barva v názvu je kvůli střeše porostlé trávou a stromy. Ale jinak klasika, každé z 900 oken jiné, každé dveře jiné, podlaha zvlněná :-)

Elberadweg/Labská cyklostezka - Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Magdeburg Elberadweg/Labská cyklostezka - Magdeburg