Maroko 3.-18.9.2016

země jako z pohádek tisíce a jedné noci

Část třetí - pobřeží Atlantického oceánu, NP Souss-Massa + první přejezd Atlasu

Cestou z Essaouiry se zastavujeme na nákupu v Agadiru. V supermarketu :-) Spousta zboží jako u nás, ale i zde prodávají koření, těstoviny, luštěniny či mouku po lopatkách obdobně jako na tržišti. Jen ty mouchy, mravenci a včely tady chybí.

supermarket supermarket

Agadir

My si hlavně potřebovali doplnit zásoby balené vody. Pití vody z marockého kohoutku nebývá pro našince bez následků a balenou vodu používáme nejen k pití, ale i na zuby či omytí ovoce a zeleniny. Ze stejného důvodu nám průvodce nedoporučuje konzumaci místních salátů a varuje nás i před kostkami ledu a nejhorší jsou prý melouny :-(

Pobřeží se ztrácí v mlze a teď navečer už to nebude lepší. Čekají na nás stany ve vesničce Sidi Rabat v národním parku Souss Massa a více uvidíme zítra. Snad. Kdo chce vidět ptáky v deltě řeky, měl by vyrazit těsně před rozedněním.

pobřeží u Agadiru

Sidi Rabat

Patřím k těm, co si nastavili budík, ale asi toho moc neuvidíme. Mlha hustá tak, že by se dala krájet a naštěstí sebou máme GPSku. Z jedné strany sice neutuchá hluk přílivových vln, ale jinak se není orientačně vůbec čeho chytit.

Národní park Souss-Massa, oblast rákosů a písčin, která začíná na úpatí pohoří Antiatlas, je významná především z hlediska ptačích druhů. Najdete zde například plameňáky, racky, kachny, volavky, skřivany nebo kriticky ohrožené ibisy.

Národní park Souss-Massa Národní park Souss-Massa Národní park Souss-Massa Národní park Souss-Massa

Národní park Souss-Massa

Kromě mlhy je zde ještě jedno "ale". Musíte tu být v ten správný roční čas a mít sebou pořádnou výbavu - dalekohled, teleobjektiv a taky nějaké ty zkušenosti nebo doprovod místního strážce.

Národní park Souss-Massa Národní park Souss-Massa Národní park Souss-Massa

Kolem poledne se mlha trochu rozptyluje, ale opravdu jen trochu. No aspoň se nespálíme, protože je čas vyzkoušet teplotu vody na vlastní kůži. Nečekejte vodu vyhřátou jako ve Středozemním moři - teplota vody Atlantického oceánu v této oblasti dosahuje v létě maximálních teplot 20-21°C a je září :-(

Sidi Rabat Sidi Rabat

Sidi Rabat

Vyzkoušeli jsme vlny v místech, které nám bylo doporučeno jako bezpečné, ale když mi poté na pláži drkotaly zuby, řekla jsem si dost - mnohem lepší bude procházka po pobřeží. A samozřejmě v oděvu, ne v bikinách, protože jsme v islámském světě.

Kéž by aspoň ve sprše tekla teplá voda... Při 100% vlhkosti vzduchu odmítají uschnout i plavky a ručník... Nevadí, zítra pokračujeme do hor a pobřežní mlhy necháme daleko za sebou.

Ráno v mlze odjíždíme a první zastávkou je taková marocká specialitka - koželužna. U brány dostáváme snítku máty a zvědavost vítězí nad odérem hniloby a rozkládajících se živočišných tkání. Ovčí, kozí, hovězí i velbloudí kůže se zde stále zpracovávají prastarým velmi jednoduchým systémem výlučně ručně jako někdy ve středověku a tady to není taková turistická atrakce jako bude ve Fésu. Výsledné výrobky z kůže se zde dají koupit za opravdu výhodné ceny a s pomocí Oroně je smlouvání opravdu snadné.

koželužna koželužna koželužna koželužna koželužna

koželužna

Následuje medína města Taroudant - zde se lze na hradby u jedné z bran dostat až nahoru.

taroundant

Taroudant

Nevynecháváme ani dnešní dávku opuncie, která má prý příznivý účinek na střeva a domácího jogurtu rajíb, který má taky fungovat jako prevence, protože pomáhá osadit zažívací trakt místními bakteriemi. Prodává se neuzavřený ve skleničce a jí se lžičkou přímo v obchodě. A nevynecháváme ani dnešní dávku čerstvě vymačkaného pomerančového džusu.

taroudant taroudant

Před námi je pohoří Vysoký Atlas a na nás čeká spousta zatáček než dojedeme do Asni, výchozího místa pro zdolání nejvyšší hory pohoří a celé severní Afriky, zítra je před námi první část pěšího výstupu na Jebel Toubkal (4167 m).

U první zatáčky dokonce stojí památník a po úzké silničce překonáváme sedlo Tizi N'Test ve výšce 2093 m.

přes sedlo Tizi N'Test ve výšce 2093 m přes sedlo Tizi N'Test ve výšce 2093 m přes sedlo Tizi N'Test ve výšce 2093 m

přes sedlo Tizi N'Test ve výšce 2093 m

Co bude dnes k večeři? Prý ty nejlepší špízy, v celém Maroku :-) Kuřecí maso a ovčí slanina :-)

večeře

vpředu tajiny, v kouři skryté špízy

A samozřejmě nesmí chybět čajový obřad. Mátový čaj je nutno řádně osladit (nenazývala bych to kostkami cukru, ale cihličkami) a z výšky několikráte pořádně napěnit.

marocký čaj neboli berberská whisky

Pohled na ulici:

marocká vesnice marocká vesnice

marocká vesnice zblízka

kompletní rozcestník

Úvod

Část první - královské město Marrakéš

Část druhá - pobřeží Atlantického oceánu, Essaouira

Část třetí - pobřeží Atlantického oceánu, NP Souss-Massa + první přejezd Atlasu - tato stránka

Část čtvrtá - pohoří Vysoký Atlas, Jebel Toubkal (4167 m)