logo
... na kole, pěšky či autem ... fotky, zážitky, odkazy, zkušenosti ...

 

 

řeka Morava + Baťův kanál 3.6.2017

na kole podél Moravy mezi Petrovem a Břeclaví

 

Opět využívám pohodlného cestování s kolem po trati Brno - Břeclav - Olomouc nízkopodlažní soupravou InterPanter a tentokráte začíná mé putování v Hodoníně.

Hodonín

 

Hodonín

Hodonín (červen 2017)

 

Hodonín (žel. stanice) - Perunská lúka - Skalica, přístav - Sudoměřice, výklopník - Petrov, plavební komora - Petrov, Plže - Sudoměřice - Skalica - Holíč - Adamovské jazerá - Brodské - obora Soutok - Břeclav (žel. stanice), cca 85 km

 

Mířím k Moravě a pokračovat budu po cyklotrase proti proudu řeky po levé (slovenské) straně.

Hodonín

hodonínský jez (červen 2017)

Perunská lúka je moc příjemným místem ke krátkému zastavení.

Perunská lúka

 

Perunská lúka

 

Perunská lúka

 

Perunská lúka

 

Perunská lúka

 

Perunská lúka

 

Perunská lúka

Perunská lúka (červen 2017)

Další zastávkou je přístav Skalica na Baťově kanále.

přístav Skalica

 

přístav Skalica

 

přístav Skalica

přístav Skalica (červen 2017)

Stojí zde i rozhledna či spíše vyhlídková věž, protože toho z ní do dálek vidět moc není.

přístav Skalica

přístav Skalica, vyhlídková věž (červen 2017)

Než vyrazím proti proudu Baťova kanálu, udělám ještě jednu zastávku. V nedalekém hájku na naší straně česko-slovenské hranice mám v mapě zaznačenou kapličku, která patří pod Sudoměřice.

kaplička Sudoměřice

kaplička Sudoměřice (červen 2017)

Tolik kopretin jako na loukách ke kapličce jsem už dlouho neviděla. Možná je tady pěstují :-)

kaplička Sudoměřice

kaplička Sudoměřice (červen 2017)

Baťův kanál je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1934–1938 v délce 52 km, která spojovala Otrokovice s Rohatcem. Lodě převážely hnědé uhlí z dolu Tomáš v Ratíškovicích do Otrokovické elektrárny a jezdila zde tehdy i výletní loď.

 

Druhá světová válka vodní cestu těžce poznamenala a po znárodnění se provoz pro nerentabilnost zastavil. Svůj význam ztratily i závlahové kanály a neudržovaný Baťův kanál i jeho zařízení takřka třicet let chátraly.

 

V dnešní době je téměř celá vodní cesta v délce 52 km opravena (27 km po řece Moravě a 24,8 km po Baťově kanálu), zprovozněno 13 plavebních komor (rozdíl výšek činí 18,6 m) a umožněna jak pravidelná, tak i turistická vodní doprava mezi Otrokovicemi a Petrovem, případně Skalicí (Slovensko). K dispozici je 20 přístavů.

Baťův kanál

 

Baťův kanál

Baťův kanál (červen 2017)

Na trase je řada unikátních technických zařízení, patří k nim i výklopník uhlí mezi Rohatcem a Sudoměřicemi.

Baťův kanál

 

Baťův kanál

Baťův kanál, výklopník (červen 2017)

Taky bych se svezla, příště s tím budu počítat :-)

Baťův kanál

 

Baťův kanál

 

Baťův kanál

plavební komora Petrov (červen 2017)

 

Baťův kanál

přístav Petrov (červen 2017)

 

Baťův kanál

dokonce i schránky na kola tu mají (červen 2017)

 

Baťův kanál

a můžete si dát krůtěnou (červen 2017)

Zhlédla jsem napouštění i vypouštění plavební komory v Petrově a je čas pokročit zas kousek dál. Baťův kanál opustím, je čas to obrátit směrem k Břeclavi.

 

Památková rezervace lidové architektury Plže je chloubou obce Petrov. 80 vinných sklepů, jejichž tradice sahá do 15. století, vytváří ulicovou zástavbu se dvěma náměstíčky. Škoda jen, že zdobených jich je jen málo, převážná část sklepů je pouze modrobílá.

Petrov, Plže

 

Petrov, Plže

Petrov, Plže (červen 2017)

Mezi Petrovem, Sudoměřicemi a Skalicí šlapu po silnici, ale naštěstí s minimálním provozem.

u Sudoměřic

pohled směrem na Chřiby (červen 2017)

V okresním městě Skalica žije dnes cca 15 tisíc obyvatel, ale kdysi to bylo jedno z největších a nejvýznamnějších uherských měst na území dnešního Slovenska. Zachovalé historické jádro nabízí spoustu pamětihodností.

 

Rotunda sv.Juraja, dnes součást bývalého městského opevnění, je románskou stavbou z 11. století a symbolem Skalice. Vzácné nástěnné fresky pocházejí z konce 15. století a znázorňují dva výjevy z legendy o sv. Jiří bojujícím s drakem.

Rotunda sv.Juraja, Skalica

Skalica, rotunda sv. Juraja (červen 2017)

Přímo naproti je klasicistní kalvárie.

Skalica, kalvárie

 

Skalica, kalvárie

Skalica, kalvárie (červen 2017)

Centrem Skalice je atypické trojúhelníkové náměstí s kostelem sv. Archanděla Michaela a karnerem.

Skalica, kostel sv. Michala

Skalica, kostel sv. Michala (červen 2017)

Před karnerem, osmibokou centrální kaplí sloužící jako zvonice, stojí socha krále Ludovíta (Ludvíka) I., který povýšil Skalici na město.

Skalica, kostel sv. Michala

Skalica, Ľudovít I. (červen 2017)

A všechny památky jsou otevřeny bezplatně!!!

 

Tak kudy na Holíč?

Skalica

Skalica (červen 2017)

Vracím se zpátky k Moravě a pokračuji po hrázi.

řeka Morava pod Hodonínem

 

řeka Morava pod Hodonínem

 

řeka Morava pod Hodonínem

řeka Morava pod Hodonínem (červen 2017)

Teplota stoupá, asfalt měkne a před sluncem se není kde schovat. Ale naštěstí jsem s tím počítala a mám sebou plavky - Adamovské jazerá, štěrkoviště využívaná k rekreačním účelům, jsou od řeky zajížďkou dlouhou pouhý kilometr. Bude to první letošní koupel :-)

Adamovské jazerá

 

Adamovské jazerá

 

Adamovské jazerá

Adamovská jezera (červen 2017)

Vracím se zpátky k Moravě. Přes tvrdonický jez někteří odvážlivci přenášejí kola, ale já to raději objedu až k mostu. Ani takhle řádit bych si z jezu netroufla :-)

tvrdonický jez

tvrdonický jez (červen 2017)

Moravu opouštím až u silnice spojující Lanžhot a Kúty. Po hlavní ani pod dálnicí se mi šlapat nechce, raději to otočím přes oboru Soutok.

plynovod přes Moravu

plynovod přes Moravu (červen 2017)

 

obora Soutok

 

obora Soutok

 

obora Soutok

 

obora Soutok

obora Soutok (červen 2017)

 

zámeček Pohansko

zámeček Pohansko (červen 2017)

 

Ale nebyl to úplně dobrý nápad - málem jsem byla zaživa sežrána komáry :-( Lužní les bylo nutno prosvištět bez zastávky :-(

 



 

 

copyright Alena