řeka Morava + Baťův kanál 3.6.2017
na kole podél Moravy mezi Petrovem a Břeclaví
Opět využívám pohodlného cestování s kolem po trati Brno - Břeclav - Olomouc nízkopodlažní soupravou InterPanter a tentokráte začíná mé putování v Hodoníně.
Hodonín
Hodonín (žel. stanice) - Perunská lúka - Skalica, přístav - Sudoměřice, výklopník - Petrov, plavební komora - Petrov, Plže - Sudoměřice - Skalica - Holíč - Adamovské jazerá - Brodské - obora Soutok - Břeclav (žel. stanice), cca 85 km
Mířím k Moravě a pokračovat budu po cyklotrase proti proudu řeky po levé (slovenské) straně.
hodonínský jez
Perunská lúka je moc příjemným místem ke krátkému zastavení.
Perunská lúka
Další zastávkou je přístav Skalica na Baťově kanále.
přístav Skalica
Stojí zde i rozhledna či spíše vyhlídková věž, protože toho z ní do dálek vidět moc není.
přístav Skalica, vyhlídková věž
Než vyrazím proti proudu Baťova kanálu, udělám ještě jednu zastávku. V nedalekém hájku na naší straně česko-slovenské hranice mám v mapě zaznačenou kapličku, která patří pod Sudoměřice.
kaplička Sudoměřice
Tolik kopretin jako na loukách ke kapličce jsem už dlouho neviděla. Možná je tady pěstují :-)
kaplička Sudoměřice
Baťův kanál je historická vodní cesta vybudovaná v letech 1934–1938 v délce 52 km, která spojovala Otrokovice s Rohatcem. Lodě převážely hnědé uhlí z dolu Tomáš v Ratíškovicích do Otrokovické elektrárny a jezdila zde tehdy i výletní loď.
Druhá světová válka vodní cestu těžce poznamenala a po znárodnění se provoz pro nerentabilnost zastavil. Svůj význam ztratily i závlahové kanály a neudržovaný Baťův kanál i jeho zařízení takřka třicet let chátraly.
Baťův kanál
V dnešní době je téměř celá vodní cesta v délce 52 km opravena (27 km po řece Moravě a 24,8 km po Baťově kanálu), zprovozněno 13 plavebních komor (rozdíl výšek činí 18,6 m) a umožněna jak pravidelná, tak i turistická vodní doprava mezi Otrokovicemi a Petrovem, případně Skalicí (Slovensko). K dispozici je 20 přístavů.
Baťův kanál
Na trase je řada unikátních technických zařízení, patří k nim i výklopník uhlí mezi Rohatcem a Sudoměřicemi.
Baťův kanál, výklopník
Taky bych se svezla, příště s tím budu počítat :-)
plavební komora Petrov
přístav Petrov
dokonce i schránky na kola tu mají
a můžete si dát krůtěnou
Zhlédla jsem napouštění i vypouštění plavební komory v Petrově a je čas pokročit zas kousek dál. Baťův kanál opustím, je čas to obrátit směrem k Břeclavi.
Památková rezervace lidové architektury Plže je chloubou obce Petrov. 80 vinných sklepů, jejichž tradice sahá do 15. století, vytváří ulicovou zástavbu se dvěma náměstíčky. Škoda jen, že zdobených jich je jen málo, převážná část sklepů je pouze modrobílá.
Petrov, Plže
Mezi Petrovem, Sudoměřicemi a Skalicí šlapu po silnici, ale naštěstí s minimálním provozem.
pohled směrem na Chřiby
V okresním městě Skalica žije dnes cca 15 tisíc obyvatel, ale kdysi to bylo jedno z největších a nejvýznamnějších uherských měst na území dnešního Slovenska. Zachovalé historické jádro nabízí spoustu pamětihodností.
Rotunda sv.Juraja, dnes součást bývalého městského opevnění, je románskou stavbou z 11. století a symbolem Skalice. Vzácné nástěnné fresky pocházejí z konce 15. století a znázorňují dva výjevy z legendy o sv. Jiří bojujícím s drakem.
Skalica, rotunda sv. Juraja
Přímo naproti je klasicistní kalvárie.
Skalica, kalvárie
Centrem Skalice je atypické trojúhelníkové náměstí s kostelem sv. Archanděla Michaela a karnerem.
Skalica, kostel sv. Michala
Před karnerem, osmibokou centrální kaplí sloužící jako zvonice, stojí socha krále Ludovíta (Ludvíka) I., který povýšil Skalici na město.
Skalica, Ľudovít I.
A všechny památky jsou otevřeny bezplatně!!!
Tak kudy na Holíč?
Skalica
Vracím se zpátky k Moravě a pokračuji po hrázi.
řeka Morava pod Hodonínem
Teplota stoupá, asfalt měkne a před sluncem se není kde schovat. Ale naštěstí jsem s tím počítala a mám sebou plavky - Adamovské jazerá, štěrkoviště využívaná k rekreačním účelům, jsou od řeky zajížďkou dlouhou pouhý kilometr. Bude to první letošní koupel :-)
Adamovská jezera
Vracím se zpátky k Moravě. Přes tvrdonický jez někteří odvážlivci přenášejí kola, ale já to raději objedu až k mostu. Ani takhle řádit bych si z jezu netroufla :-)
tvrdonický jez
Moravu opouštím až u silnice spojující Lanžhot a Kúty. Po hlavní ani pod dálnicí se mi šlapat nechce, raději to otočím přes oboru Soutok.
plynovod přes Moravu
obora Soutok
zámeček Pohansko
Ale nebyl to úplně dobrý nápad - málem jsem byla zaživa sežrána komáry :-( Lužní les bylo nutno prosvištět bez zastávky :-(