Novohradské hory 29.6.- 2.7.2018

na kole z Hojné Vody

Novohradské hory na jihu Čech patří k těm nejméně známým pohořím u nás. Rozprostírají se kolem Nových Hradů, Benešova nad Černou, Dolního Dvořiště a Malont směrem ke státní hranici s Rakouskem a poté se táhnou až téměř k Dunaji. Z celkem 23 novohradských vrcholů přesahujících tisíc metrů se na našem území nacházejí čtyři - Kamenec (1072 m), Myslivna (1040 m), Vysoká (1034 m) a Jánský vrch (1011 m). Ostatní, včetně nejvyššího vrcholu Viehberg (1112 m) leží na rakouském území. Díky své poloze v bývalém pohraničním pásmu se jedná o civilizací málo dotčený kraj rozlehlých lesů, rašelinišť, luk a rybníků zvaných Klauzy. V Novohradských horách pramení Lužnice, Malše, Stropnice, Černá a Pohořský potok.

Tentokráte to bude pohodová rodinná dovolená, kola si povezeme na střeše auta a máme zamluvené 3 noci v penzionu Zvonice v Hojné Vodě v Novohradských horách a poté 7 nocí v Penzionu u Lípy v Suchdole nad Lužnicí na Třeboňsku, ale to bude až další cestopis.

penzion Zvonice v Hojné Vodě

zvon setkávání v Hojné Vodě

Uprostřed Hojné Vody, v místě s krásným výhledem stojí "Zvon setkávání" - třítunový zvon, darovaný zvonařem Rudolfem Pernerem, který byl po válce odsunut z naší republiky a dnes žije v Německu. Zvoní každou neděli v 19 hodin a my měli to štěstí, že jsme si tu parádu mohli poslechnout.

výlet první - k prameni Lužnice/Lainsitz

Hojná Voda - Černé Údolí - Pohorská Ves - Pohoří na Šumavě - pramen Lužnice - býv. Stříbrné Hutě - Huťský rybník - Žofín - Černé Údolí - Hojná Voda, cca 49 km

Podle předpovědi počasí mělo být krásně. I ranní modrá obloha potvrzovala příjemnou předpověď a my se nechali napálit :-( Novohradské hory jsou hory a ne teplá jižní Morava :-(

kaplička nad Hojnou Vodou

Vrátíme se trochu přiobléct? Optimismus vítězí, však se to za chvilku roztrhá, tak rychle jak se to zatáhlo, tak se to zase odtáhne. Vždyť má být celý den jasno.

Zatím nám to připadá jako úžasná legrace, ale to byl ale blbý nápad objednat si ubytování na kopci :-( Máme za sebou 6 kilometrů přes Černé Údolí pořád z kopce a kde vezmeme večer energii, abychom to vyšlapali zase zpátky :-(

A počasí se zhoršuje, teplota klesá, vypadá to na déšť. Ale "Norové" stále tvrdí jasno...

Pohorská Ves

Ale aspoň jsme přestali ztrácet výšku a začali ji proti proudu Pohořského potoka nabírat. Suchem tahle oblast rozhodně netrpí.

Pohorská Ves Pohorská Ves

z Pohorské Vsi do Pohoří na Šumavě

Bývala to splavovací nádrž a za současného průtoku vody si to dokážeme docela dobře představit :-( U Pohořského rybníka regulérně mrholí a mít něco dalšího na sebe, hnedle bych se přioblékla :-(

Pohořský rybník Pohořský rybník

Pohořský rybník

Před námi je Pohoří na Šumavě (německy Buchers), osada s poněkud zavádějícím názvem v nadmořské výšce 919 m na lidmi vytvořených pastvinách z dob 18. století, na náhorní planině ohraničené vrcholy Tischberg (1063 m), Kamenec (1072 m) a Myslivna (1040 m). Její obyvatelstvo se živilo sklářstvím, dřevařstvím, zemědělstvím a hlavně proslulým malováním obrázků na sklo. Po druhé světové válce byli občané německé národnosti, tvořící většinu místní populace, odsunuti a později se obec stala součástí hraničního pásma. Postupně se vylidňovala a nakonec armáda zbořila zbylé domy - obec zanikla v 70. letech 20. století, ale v současnosti se postupně obnovuje - dnes zde stojí 6 domů a trvale hlášeni jsou 2 obyvatelé. Z původní zástavby zbylo pouze torzo kostela (jeho věž se definitivně zřítila 30. května 1999), hřbitov a pomník obětem 1. světové války s nápisem "Nie wieder Krieg!" (Už nikdy válku!).

Pohoří na Šumavě Pohoří na Šumavě

rekonstruovaný závěr kostela

interiér rekonstruované části

pozůstatek zřícené lodi kostela

pomník před zbořenou školou

Neuvěřitelné, že to tady kdysi vypadalo takto:

Buchers

Pokračujeme k česko-rakouské hranici. Kousek před ní se po levé straně straně cesty tak trochu ukrývá "falešný" pramen Lužnice.

Pohoří na Šumavě pramen Lužnice

"falešný" pramen Lužnice

Kousek z kopce, kousek do kopce a jsme u toho pravého pramene Lužnice, které se tady v Rakousku říká Lainsitz. Jsme v nadmořské výšce 970 m, na západním svahu hory Eichelberg (1054 m).

pramen Lužnice

Vracíme se zpátky do Pohoří v mnohem lepší náladě. Konečně se ty mraky roztrhaly a teplota stoupla tak o 10°C :-)

Novohradské hory

Stadlberg

kaplička kousek od hranice

Pohoří na Šumavě

Cyklostezka nás vede podél Lužnice do bývalých Stříbrných hutí.

Stříbrné hutě Stříbrné hutě Stříbrné hutě

Stříbrné hutě

Pokračujeme k Huťskému rybníku a na Žofín. Právě zde jsme se chtěli původně ubytovat, ale vše již bylo obsazeno. A právě proto jsme ubytováni ve Zvonici v Hojné Vodě - tato dvě místa mají stejného majitele.

Huťský rybník Huťský rybník Žofín Žofín

od Huťského rybníku na Žofín

Jsme rádi za návrat do civilizace, je nejvyšší čas k obědu.

Žofín

lesovna Žofín

A nezbývá než vyšlapat ten kopec do Hojné vody, kde jsme ubytovaní :-(

Staré Hutě Staré Hutě Staré Hutě

přes Staré Hutě na Hojnou Vodu

A takto vypadal dneska graf průběhu teploty - v 8:00 bylo 16°C a pak to spadlo dolů namísto růstu :-(