Okolí Kuřimi, Zlobice 13.2.2010

nová rozhledna u Malhostovic

Bylo by chybou vyrazit na Novoměstsko, když je všude kolem sněhu dost. Při brouzdání po webu jsem narazila na zprávičku, že bývalá vojenská pozorovací věž na Zlobici byla v létě konečně zpřístupněna veřejnosti jako rozhledna. Zatím jsem na Zlobici byla dvakrát, jednou na kole, jednou pěšky, ale to by přece mohlo jít skvěle i na běžkách - z Lipůvky přes Zlobici a Kuřim zpátky do Brna po svých. Ještě přemluvit k tomuto dobrodružství někoho ze známých a můžeme vyrazit.

Lipůvka, Nad Lipůvkou, kostel sv. Kliment, Zlobice, Kuřim, Janečkova studánka, Pod Sychrovem, Pod Chocholou, Pod Velkou Babou, Nad Kopaninami, letiště Medlánky, Medlánecké kopce - sedlo, cca 21,5 km

Zlobice

Autobus linky 301 zastavuje v Lipůvce - ostatní běžkaři jedou dál, další do autobusu přistupují, jen my vystupujeme... Hmmmm, že by nám něco nám uniklo?? No máme tip na příště...

První písemná zmínka o Lipůvce pochází z roku 1371 a předpokládá se, že vesnice původně ležela v okolí kostela sv. Klimenta, jehož počátky se datují až do přelomu 10. a 11. století. Zvony pocházející z kostela sv. Klimenta (vyrobené v letech 1563 a 1608) jsou dnes umístěny v kostele sv. Cecilie a v parčíku kolem kostela můžeme konečně nasadit běžky.

Lipůvka, v pozadí Babí lom

Kocháme se pro nás netradičním výhledem na hřeben Babího lomu a vyšlapáváme si trasu - stopy zde byly, ale jsou zaváté větrem a nikde nikdo. U křížku zkřížíme silnici spojující Lipůvku s Nuzířovem a po cca 300 m nehezké lesní cesty vjíždíme opět na louku a vydáváme se přes neporušenou bílou pláň ke kostelu sv. Klimenta.

kostel sv. Kliment kostel sv. Kliment

ke kostelu sv. Klimenat

Ruiny kostela sv. Klimenta leží v severní části klenutého hřbetu Zlobice v nadmořské výšce 385 m nad mořem. Z vrcholové plošiny zde vystupuje skalnatý pahorek, na kterém stával románský kostelík. Kostelík bývá spojován s velkomoravskou tradicí a zasvěcen byl sv. Klimentovi, třetímu papeži, jehož ostatky přinesl Cyril a Metoděj z Krymu přes Moravu do Říma.

kostel sv. Kliment

Pobořen byl již koncem 18. století za vlády císaře Josefa II. a do dnešní doby z něj moc nezůstalo - zahloubený půdorys hlavní lodě a apsidy, zbytky zdiva v místě věže. Dneska je navíc vše zasypáno půlmetrovou vrstvou sněhu a nepřehlédnutelný je pouze staroslovanský kříž.

kostel sv. Kliment kostel sv. Kliment

A po sněhových pláních pokračujeme na Zlobici - silnička je protažená, posypaná a tedy na lyžích nesjízdná. Neznáme to tady a tak občas kontrolujeme správný směr na rozcestích GPSkou. Ta nás však nakonec nechá na holičkách - vzdušnou čarou je to přes příšernou rokli a posypaná cesta taky není to pravé - hele tudy vede nějaká stopa do lesa... Musel to být stejný zoufalec... Stopa vedla do lesa, pak se stočila podél té rokle a vyhodila nás zpátky na posypané silničce... Tak dobrá, kousek po silničce to nějak přežijeme..

Přírodní areál Zlobice se rozprostírá na náhorní plošině ve výšce cca 400 m nad mořem. V minulosti se toto místo hojně využívalo k pastevectví, protože půda je zde málo úrodná a bez zdroje vody. V 70. letech minulého století si toto území vybrala armáda jako záložní cvičiště především pro výcvik studentů Vysoké vojenské školy v Brně. V roce 2003 byl tento majetek předán do vlastnictví obce Malhostovice - poté byly pozemky a většina budov pronajaty společnosti OVEKO a.s. - zanedbaný prostor pomáhají opět udržovat a zvelebovat ovce a kozy.

Nejprve máme v plánu zastavit se v kolibě. Ale ouha, otevřeno bývá pouze v době, kdy zde probíhá některá z pravidelných akcí nebo v létě. Škoda, masopust na Zlobici s domácími zabijačkovými specialitami, jehněčím a skopovými klobáskami je na programu až za týden :-( Musí nám stačit tatranka.

Liduprázdno je i zde - vlastně jsme poté, co jsme opustili Lipůvku, zahlédli jen jediného člověka, běžkaře se psem. A nikde ani žádná koza či ovečka - jen prasátka.

Zlobice Zlobice

Zlobice

K bývalé vojenské pozorovací věži, zdaleka viditelné dominantě kopce, je to kousek. Od loňského léta slouží jako rozhledna pro veřejnost - věž je vysoká dvanáct a půl metru a plošina k pokochání se krajinou je ve výšce 10 m.

Nikde nikdo, ale zkoušíme otevřít dveře a vida - je otevřeno.

výhled směrem na Kuřim

výhled směrem na Čebínku

A teď ještě musíme najít nějakou vhodnou cestu dolů, abychom si to vyšlapané převýšení pořádně užili. Na tabuli před rozhlednou je mapa s cyklostezkou - to bude to pravé!!

Zlobice, rozhledna

Bylo... Až na drobnou překážku - cesta dole končí přelezkou...

Ze Zlobice do Kuřimi

Brzdění formou parakotoulu s běžkama vypadá děsivě, ale poté, co byly překontrolovány všechny kosti, se můžu uchechtat k smrti.

Jsme uprostřed lesa a vlevo, směrem na Kuřim, stojí dopravní značka C 8a "Stezka pro cyklisty". S o to kurióznější dodatečnou tabulkou "Zákaz vstupu s koni" Zajímavý způsob jak utratit peníze z prostředků SFDI... Asi jim právě zde, uprostřed lesa, došly... Naštěstí koně sebou nemáme...

Cyklostezka Malhostovice - Kuřim

Kolem odpočívadla podél nově vysazené aleje sjíždíme k městu. Ale jestli je na této cyklostezce asfalt nebo jen uválcovaná šotolina nelze pod sněhem zahlédnout.

Hlad je hlad. Průpovídku "Vede tato cesta přímo k hospodě?" lze vylepšit: "Vede tato cesta přímo k hospodě, ve které se vaří?" Podařilo se napotřetí - U Mertů se vaří a to dokonce výborně a levně a zvládli jsme probrat i varianty jak dál. Možnosti jsou totiž tři - přes vrchol Kuřimské hory a po hřebeni Velké Baby nebo tento hřeben objet zleva přes Českou či zprava přes Jinačovice.

Zvítězila samozřejmě varianta přes Kuřimskou horu.

Z Janečkovy studánky bych se asi nenapila. Pramen prý je to kvalitní, místními hojně využívaný, ale dnes se v ní koupe cédéčko a voda vypadá jako stojatá. Ale kaplička je to docela hezká :-)

Janečkova studánka

Kuřim, Janečkova studánka

A poté nezbývá než vzít lyže do rukou a šlapat a šlapat a šlapat. Stezka nahoru byla přímo nekonečná.

Ale hřebenová trasa je to parádní a za tu trochu námahy stojí. Nejprve nás čeká nádherný výhled směrem na Jinačovice a Rozdrojovice. Nejnápadnější je golfové hřiště v Jinačovicích - to se totiž proměnilo v běžecký areál. Tak už je jasné, proč jsou stopy po loukách, polích či lesem liduprázdné. Parkoviště u golfového hřiště je kompletně zaplněné a neskutečné zástupy nadšenců krouží po upraveném okruhu.

Pod Sychrovem, Pod Chocholou, Pod Velkou Babou jsou názvy turistických rozcestníků, které míjíme a už máme před sebou až na medlánecké letiště pouze parádní sjezd.