Steinwandklamm a Myrafälle 17.7.2010

Kamenná stěna a vodopády řeky Myry v Gutensteinských Alpách

Gutensteinské Alpy bezprostředně navazují na Vídeňský les (německy Wienerwald), horský masiv Alp v bezprostřední blízkosti Vídně v Rakousku. Vídeňský les zásluhou zaoblených zalesněných pahorků připomíná spíše Šumavu než Alpy - nejvyšším vrcholem je Schöpfl s nadmořskou výškou 893 m, ale Gutensteinské Alpy jsou již tvořeny především vápencem a mají skalnatý charakter - nejvyšší vrchol pohoří se nazývá Reisalpe (1399 m).

K nejnavštěvovanějším místům právem patří Hohe Wand (Vysoká stěna), ale oblíbené jsou také vodopády Myrafälle a soutěska Steinwandklamm mezi městy Pernitz a Furth, dnešní cíl jednodenního autobusového poznávacího zájezdu cestovní kanceláře Čebus s názvem Kamenná stěna za 480Kč + vstupy do soutěsek 2x2€.

Steinwandklamm

Z Brna autobus vyjíždí 6:30 a v 10:00 již vyrážíme po svých do soutěsky Steinwandklamm. Stezka začíná ve výšce 549 m a u vstupu do soutěsky je připevněná samoobslužná kasička pro zaplacení vstupného.

Také je tady pamětní tabulka - soutěska byla zprůchodněna 8.6.1884. Z každé strany kolmá skaliska, nad korytem potoka bez vody dřevěná lávka - hodně to připomíná Slovenský ráj. Prvních 10 minut je cesta po lávkách a schůdcích v pohodě, ale poté se nabízí dvě možnosti - náročnější po skalních stěnách po žebřících (označená jako zajištěná cesta Rudolf Decker Steig obtížnosti A/B) nebo zcela nenáročný výšlap do svahu lesa.

Steinwandklamm Steinwandklamm Steinwandklamm

Steinwandklamm

Volíme samozřejmě ferratu (či klettersteig, jak se zajištěným cestám říká v němčině). První žebřík má cca 4 metry, v podstatě pro zahřátí, a ten následující je tím nejexponovanějším - kolmá skála a žebřík vysoký 10 metrů. Žebřík má obtížnost B, ale lze jej obejít zleva po žebříku o něco méně vysokém (ten je označen jako A). Žebřík končí v úzké díře a skála docela klouže, ale všude jsou k dispozici železné pomůcky.

Steinwandklamm Steinwandklamm

Steinwandklamm, Rudolf Decker Steig A/B

Následuje průlez dalším skalním tunelem, další dřevěné schůdky a opět kovový žebřík s obtížností A/B - ten už nepůsobí tak děsivě, protože nevisí tolik ve vzduchoprázdnu jako ten první. Ještě vyhlídka do údolí a čeká nás bonbónek.

Steinwandklamm

Obě varianty stezky se zase spojují - před průchodem horou zvaném Türkenloch (Turecká jeskyně). Tunel je cca 20 metrů dlouhý a vyplatí se baterka či čelovka - tunýlek vede do zatáčky do kopce s několika dřevěnými schody. Paráda!!

Steinwandklamm, Türkenloch Steinwandklamm, Türkenloch Steinwandklamm, Türkenloch

Steinwandklamm, Türkenloch

A jsme nahoře - na loukách s nádherným rozhledem směrem na Schneeberg.

Steinwandklamm

Obloha je téměř zatažená a z dálky je slyšet hřmění. Původní varianty přes kopec se raději vzdáváme a scházíme rovnou dolů k hornímu jezírku - zde navíc začíná drobně pršet, takže nedojedená svačina končí zase v batůžku na zádech a ven se vytahuje nepromokavá bunda a deštník.

Myrafälle

Pokračujeme kolem jezírka - drobný déšť se mění v silnou bouřkovou přeháňku a chvíli trvá, než objevíme nějaký ten skalní převis, pod který je možno se skrýt.

Myrafälle Myrafälle

Sice skalní převisy nepatří v bouřce zrovna k nejbezpečnějším místům, ale hromy a blesky jsou naštěstí někde hodně daleko.

Nad vodou se začíná valit mlha, voda už kape jen ze stromů - přece nevynecháme vyhlídku ze skaliska Hausstein! S rizikem, že uvidíme všude jen mlhu, šplháme prudce vzhůru po značené stezce. Na skalisko Hausstein, do výšky 664 metrů se dostaneme zezadu - stojíme na hraně skály a stačil by jeden neopatrný krok na kluzké skále, aby nám postavili další křížek vedle toho, kolem kterého jsme stoupali nahoru.

Hausstein

Máme štěstí - mlha se v údolí válí tak nějak všude, ale celkem fotogenicky :-)

Myrafälle Myrafälle

vyhlídka ze skaliska Hausstein

Vracíme se dolů do soutěsky - škoda, světelné podmínky nejsou právě ideální, ale zas nám nepřekáží obrovské kontrasty mezi sluncem a stínem, protože vše je kryto stromy. Stezka vedená cik-cak překonává několikrát koryto s vodopády všech velikostí - mostků je zde 26 a déšť měl přece jen jednu výhodu - je zde liduprázdno a času je k fotografování a kochání se spousta.

Myrafälle Myrafälle Myrafälle Myrafälle Myrafälle

Myrafälle

A je tady konec - nebo vlastně začátek, po zaplacení 2€ dostaneme vstupenku s čárovým kódem a turniket nás pustí ven. Pamětní cedule připomínají návštěvu císaře Františka II. a císařovny Marie Terezie a vybudování stezky v roce 1885. Jsme u výletní hospody Myrastube, ale nakonec volíme něco k jídlu z obsahu batohu.

Myrafälle, výletní hospoda Myrastube a vyhlídka Hausstein

V půl páté odjíždíme zpět do Brna. Ale aby té vody nebylo dost - další lijavec se spouští hned poté, co nás před osmou večer vyklopil autobus u Grandu...

A přidávám odkaz na oficiální stránky vesničky Muggendorf, schématické plánky obou lokalit (po kliknutí se zvětší),plánek ferrraty a odkaz na Mapy Google.