Přírodní park Baba 14.4.2012

testování cyklovozíku

 

Přírodní park Baba je rozsáhlá zalesněná vyvýšenina s mnoha loukami. Celý tento komplex se nachází především na území Řečkovic, Bystrce, Medlánek a obce Česká. Zalesněný hřbet od Medlánek ke Kuřimi je asi 6 km dlouhý s nejvyššími vrcholy Sychrov (463 m) a Velká Baba (446 m). Rostou zde vzácná společenství dubů, jejichž tradiční domovinou je jižní Evropa. Kdysi pastviny, nyní několik set hektarů lesů a vzácných bylin, například orchidejí. Když budete mít štěstí, můžete na Babě zahlédnout i vzácné ptáky. Ale protože naším hlavním dnešním cílem je testování nákladního cyklovozíku, žádné brouzdání listím či trávou s fotoaparátem nebude. Stejně je ještě na kvetoucí orchideje příliš brzy :-(

nákladní cyklovozík

nákladní cyklovozík

A proč vozík za kolo? Zásluhou nižšího těžiště nejen dosáhnete lepšího rozložení váhy, ale zároveň lze na vozíku snáze vozit zavazadla s větší délkou (typicky neskladné tyčky od stanu). Chceme v létě vyrazit natěžko podél Labe a doufáme, že s vozíkem se nám bude cestovat pohodlněji.

nákladní cyklovozík

nákladní cyklovozík

Ale samozřejmě jsou zde i nevýhody - při cestování hromadnými dopravními prostředky je to zavazadlo navíc a zásluhou kolečka se zvětšuje valivý odpor, který se sice na asfaltu téměř neprojeví, ale na písčitém terénu ano.

 

Většina konstrukcí je víceméně kopií originálního traileru BOB Yaka (Beast of Burden - bestie na náklady), který však stojí 9-12 tisíc. "Skládací" čínské verze, dovážené k nám z Německa, lze koupit nejlépe na Aukru v ceně mezi 1700 - 2500 Kč.

 

A přidám odkaz na video ohledně skládání, video s odpruženou variantou resp. zkušenosti Honzy Gally. A pokud se vám nechce šlapat, pořiďte si vozík motorový :-)

 

Přes Kouzelné Medlánky na Duhová pole nás čeká první kopec - po asfaltu, ale za areálem řečkovických kasáren měníme asfalt za polní cestu. Kdyby tudy jezdila jen kola, byla by tahle zkratka do Ivanovic v pohodě, ale podle hrbolatosti to vypadá, že koňská kopyta vítězí. A jak tak koukám do mapy, tahle cyklotrasa v mapě zcela chybí a vlastně v ní není vyznačena ani polní cesta.

cyklostezka Řečkovice - Ivanovice

cyklostezka Řečkovice - Ivanovice

Z Ivanovic pokračujeme na Českou, kde se napojujeme na červenou turistickou.

 

Krátkou pauzu si dáváme u podivné skulptury nazvané Chodec - ještě kousek budeme šlapat do mírného kopce. Socha je ze stejné série jako Lelkovadlo či Nekonečno poblíž Vranova v rámci regionu Ponávka.

výhledy nad Českou

Chodec

Chodec k České

Běžíc z kopca dolů,
tak už vidí horu novů
do České spěchá,
žízeň ho žene!
A když dole nohy bolí,
tak vlak v České zvolí.

výhledy nad Českou

Chodec

Opouštíme červenou, která stoupá nahoru na hřeben, a pokračujeme podél Baby ke Kuřimi. škoda, že viditelnost je mizivá, ale hlavní je, že neprší, jak původně předpověď na dnešní den zněla - pohledy na šibernou (359 m) a především na hřeben Babího lomu (562) jsou odsud moc hezké.

výhledy nad Českou výhledy nad Českou

výhledy nad Českou

Objíždíme Kuřimskou horu (435 m) celkem vysoko po vrstevnici a dolů se dostáváme až na silnici spojující Kuřim a Jinačovice. Stojí zde odpočívadlo a schůdky vedou ke kameni s pamětní deskou.

Na paměť

400. výročí koupě kuřimských

lesů

1547-1947

ZEMSKé HLAVNí MĚSTO BRNO

pamětní deska k 400. výročí koupě kuřimských lesů

pamětní deska k 400. výročí koupě kuřimských lesů

Začíná krápat, pauzu dáme tentokrát netradičně v cukrárně v centru Kuřimi a v tom lepším případě to přejde a v tom horším případě se vrátíme vlakem :-( Ale naštěstí to byla jen kratičká přeháňka a po čaji se zákuskem můžeme pokračovat po svých.

Kočka s koťaty v příkopu u Kuřimi Kočka s koťaty v příkopu u Kuřimi

Kočka s koťaty v příkopu u Kuřimi

Bereme to kolečkem přes Moravské Knínice. Kdysi tudy vedla železniční trať spojující Kuřim a Veverskou Bítýšku - provoz na této soukromé dráze byl zahájen v roce 1911 a ukončen byl vzhledem k hospodářské krizi na podzim roku 1936. Na úseku z Kuřimi do Moravských Knínic sloužily koleje jako vlečka pro dovoz materiálu na stavbu německé průchozí dálnice. Moc toho nezbylo, ale někdy se po stopách téhle trati rozhodně vydáme - částečně po tělese bývalé železniční trati vede cyklotrasa 5231 "Po stopách zrušených železničních tratí".

kvetoucí plané třešně

kvetoucí plané třešně

jaro

jaro

U vesnice Moravské Knínice odbočíme podél Kuřimky směrem k velké rouře, jež tu zůstala po stavbě Hitlerovy dálnice. Jsou zde oba portály a nezasypaná část klenby mostu - u mnohých nedokončených staveb nelze na klenbu ani vylézt, ale u tohoto mostu byla část zeminy pro násep ještě navezena. Oproti okolnímu terénu je most navíc zahlouben, takže i to nahrává snadnému překonání říčky po mostě.

Noravské Knínice, dálniční most přes Kuřimku Noravské Knínice, dálniční most přes Kuřimku Noravské Knínice, dálniční most přes Kuřimku Noravské Knínice, dálniční most přes Kuřimku

Moravské Knínice, dálniční most přes Kuřimku

Pro zvýšený průtok jsou po stranách vydlážděny náplavky. Ty umožňovaly lidem pracujících na polích, aby pod mostem mohli projít na druhou stranu dálnice a dneska umožnily projít se pod mostem i nám, ač dlažba už je na několika místech poškozená velkou vodou.

Noravské Knínice, dálniční most přes Kuřimku

Moravské Knínice, dálniční most přes Kuřimku

Vracíme se zpátky pod hřeben Baby a s výhledy na jinačovický golfový areál šlapeme resp. tlačíme kola až nahoru, kde se napojujeme na žlutou značku. Všude kolem kvetou spousty sasanek a plicníků lékařských, ale nekrásněji kvetou plané třešně.

jaro na Babě jaro na Babě jaro na Babě

jaro na Babě

na hřebeni

na hřebeni

Po levé straně máme Sychrov, po pravé Chocholu, ale nakonec volíme cestu nejsnazší - po modré do Ivanovic k občerstvení pod Babou, kde nás před smrtí hladem zachraňuje domácí gulášovka.

občerstvení pod Babou občerstvení pod Babou

občerstvení pod Babou

A závěr? Uchycení vozíku přes speciální zadní rychloupínak zátěžový test vydrželo a nic se nám nerozpadlo. Ale náhradní rychloupínák sebou rozhodně povezeme na každý delší výlet.