Dachsteinský Gosaukamm 14.-17.6.2012

Alpy opravdu zblízka

Pokud rosničkáři v pondělí předpovídají na víkend léto, je dost velká šance, že to vyjde - dlouho neváhám a posílám přihlášku na alpiňácký prodloužený víkend v oblasti Dachsteinského Gosaukammu. Podle popisu se jedná o alpský přechod nižší náročnosti po horských chatách převážně po kamenitých stezkách a jakmile se o tomto víkendovém programu zmíním před kamarádkou Zdeňkou, ani ona neváhá - tohle bychom zvládnout mohly :-)

Dachsteinský Gosaukamm

Takže před námi je úkol číslo jedna - sbalit se tak, abychom s batohem na zádech zvládli osmihodinovou túru ve výškách okolo 1700-2000m i v případě, že se počasí zkazí. K jídlu balím jen nějakou železnou zásobu - stravovat se budeme na chatách po trase a na spaní stačí vložka do spacáku.

Z Brna vyjíždíme večer a cestování to bude přes Prahu a České Budějovice dlouhé - na místě bychom měli být okolo sedmé hodiny ranní. A snad to přežijem i v tomhle autobuse pro sardinky - který génius to vymyslel, že se dá do standardní řady sedadel ještě jedna dvojice přidat????

den první

Z Ramsau nás autobus vyváží po 6 km dlouhé placené silnici Dachsteinstrasse. Byla vybudována v roce 1961 a my se tak dostáváme do výšky 1692 m, ke spodní stanici lanovky Dachsteinsüdwandbahn.

Poslední příležitost vytahat z batohu věci zbytečné a v 8:00 vyrážíme :-)

parkoviště na horním konci Dachsteinstrasse 1692 m - chata Dachsteinsüdwandhütte 1871 m - sedlo Tor 2033 m - nad sedlem Sulzenhals 1880 m - chata Hofpürglhütte 1705 m, celkem cca 12,5 km

Gosaukamm

nastoupáno +800 m, naklesáno -800 m

Nad námi se tiše vznáší lanovková kabina až do výšky 2700 m, ale nám stačí vystoupat necelých 200 výškových metrů, abychom se ocitli u chaty Dachsteinsüdwandhütte, naší první zastávky. Je zde možnost se občerstvit, odskočit si a taky si odkládáme - teplota stoupá a slunko se opírá do jižní stěny Dachsteinu plnou silou.

pod Dachsteinem pod Dachsteinem

pod Dachsteinem

Z terasy před chatou se kocháme výhledy, ale zároveň nás zajímá, kudy dále vede naše cesta - všude leží sníh a nikde žádná jasně zřetelná prošlápnutá pěšina. Asi nezbývá, než si cestu prošlapat napříč sněhovým polem sami a poté traverzovitě vyšplhat až do sedla Tor.

pod Dachsteinem pod Dachsteinem pod Dachsteinem pod Dachsteinem

Je úžasné ticho a navíc bezvětří. Jen občas nám zatrne, protože padající laviny nelze nezaslechnout.

pod Dachsteinem pod Dachsteinem pod Dachsteinem pod Dachsteinem pod Dachsteinem

pod Dachsteinem

Jsme ve výšce 2033 m a nebylo to až tak náročné, výška zdolaná autobusem nám hodně pomohla. Pro většinu z nás je to nejvyšší místo celého výšlapu - vyšší je pouze vrchol Grosser Donnerkogel (2054 m), ale ten zvládnou zdolat jen ti nejzdatnější.

kavče žlutozobé pod sedlem Tor

pod sedlem Tor

Kdekoli se na chvilku posadíme a vytáhneme nějakou svačinu, hned jsou kolem nás černí ptáci s červenýma nohama a žlutým zobákem - kavčata žlutozobá.

Úžasný je i pohled zpátky na horní stanici lanovky.

sedlo Tor sedlo Tor sedlo Tor

sedlo Tor

Sníh je sice změklý, ale stále je nebezpečný - v kraťasech a tričku se špatně brzdí pád ze strmého svahu a takové sklouznutí pak končí minimálně pořádnou odřeninou.

ze sedla Tor k sedlu Sulzenhaus ze sedla Tor k sedlu Sulzenhaus ze sedla Tor k sedlu Sulzenhaus ze sedla Tor k sedlu Sulzenhaus

ze sedla Tor k sedlu Sulzenhaus

Nad sedlem Sulzenhaus se nabízí k pokračování dvě možnosti - tou první, snazší je sestup k chatě Unterhofalm a poté výstup k chatě Hofpürglhütte, tou druhou, krásnější a náročnější je panoramatická cesta pod hřebenem Gosausteinu.

nad sedlem Sulzenhaus nad sedlem Sulzenhaus nad sedlem Sulzenhaus nad sedlem Sulzenhaus

nad sedlem Sulzenhaus

A nelze než konstatovat, že cesta je to opravdu krásná, ale zásluhou všech těch terénních nerovností dost náročná a občas jsme měli dojem, že k chatě snad nikdy nedojdeme.

ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte

ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte

Chvíli sněhem, chvíli po kamení, chvíli nahoru, chvíli dolů a pořád dokola :-( Ale ty úžasné výhledy za to rozhodně stály. V protisměru potkáváme naprosté minimum turistů - hory jsou dneska jen naše.

Hofpürglhütte Hofpürglhütte Hofpürglhütte

Hofpürglhütte

Chata je skvěle umístěná na návrší pod horou Mosermandl (2088 m), nad kterou se ještě výš tyčí rozeklaná Bischofsmütze (2454 m), podél stěny Mosermandlu je vidět Steiglkogel (2204 m) se zasněženým sedlem Steiglpass (2018 m), které nás čeká dle plánu zítra. Před námi se podvečerní sluníčko opírá do Tornsteinu a Rötelsteinu - tak z toho sedla jsme přišli.

ze sedla Sulzenhaus k chatě Hofpürglhütte

Torstein - 2948 m a Rötelstein - 2247 m

den druhý

chata Hofpürglhütte 1705 m - Durchgangscharte 1601 m - chata Stuhlalm 1467 m - Gablonzer Hütte 1550 m - rozcestí nad Vordere Gosausee 1215 m - sedlo Steigpass 2015 m - chata Hofpürglhütte 1705 m, celkem cca 18 km

Gosaukamm

nastoupáno +1100 m, naklesáno -1100 m

Od chaty vyrážíme vyspaní dorůžova o půl deváté - kdo sebou přivlekl na zádech nějaké jídlo, posnídal ze svých zásob, kdo ne, ten si mohl zaplatit snídani ve výši 8€. Každopádně máme dnes výhodu - bylo možno si přebalit batoh, abychom náhodou po celý den nenesli nějaký ten gram navíc, když si můžeme část věcí nechat na chatě..

podél hřebene Gosauskamm podél hřebene Gosauskamm podél hřebene Gosauskamm

podél hřebene Gosauskamm

šlapeme po jižní straně hřebene Gosaukamm téměř po vrstevnici v nadmořské výšce cca 1600 - 1700 po cestě bez sněhu. Naprostá pohoda doplněná kamzíky a množstvím jarních květů :-)

Pouze v oblasti Durchgangswarte nás čeká prudký sestup cca 150 výškových metrů. Suťoviska se střídají s loukami, část trasy vede velice příjemně lesem a stín je dneska rozhodně vítaným společníkem. Cítím spálený krk i červená lýtka ze včerejška. Všechno dokresluje kulisa blízkého Mandlkogelu (2279 m), na který údajně vede zajištěná cesta.

podél hřebene Gosauskamm podél hřebene Gosauskamm

podél hřebene Gosauskamm

Blížíme se k volitelné odbočce. Na vrchol Grosser Donnerkogel (2054 m) trvá výstup cca 1:50hod, ale nahoru mají šanci vylézt jen ti nejzdatnější, protože s touto odbočkou se jedenáctihodinová túra stává cca čtrnáctihodinovou, což už bude docela problém zvládnout za denního světla.

podél hřebene Gosauskamm podél hřebene Gosauskamm podél hřebene Gosauskamm

Chata Gablonzer Hütte stojí v nadmořské výšce 1550 m a horní stanice lanovky Gosaukammbahn od jezera Vorderer Gosausee je vzdálená odsud jen 5 minut po pohodlné široké cestě. A protože je krásný den, je zde docela plno. Jsme přibližně v polovině okruhu a za námi je ta snazší část. Kdo si na výstup do sedla Steiglpass netroufá, může se odsud vrátit po stejné trase nazpět.

u chaty Gablonzer Hütte u chaty Gablonzer Hütte u chaty Gablonzer Hütte

u chaty Gablonzer Hütte

Před námi leží hluboko dole modravé jezero Vorderer Gosausee s nadmořskou výškou 937 m a hloubkou cca 80 metrů. Před dalším pokračováním však musíme doplnit energii - objednávám si úžasnou gulášovku s houskou a půl litru limonády, ale i ostatní jsou spokojeni. Ještě doplnit láhve s vodou, protože žádný zdroj vody už cestou nebude a jdeme na to.

nad jezerem Vorderer Gosausee

Střídá se cesta lesem a přes suťoviště - většinou opět pokryté sněhem. Stále klesáme - téměř to vypadá, že se takhle dostaneme až k jezeru, ale od rozcestí s cestou od jezera do sedla konečně začínáme stoupat. Bylo načase, jsme docela nízko, ale v tuto chvíli nevíme kolik (doma jsem to dokázala změřit - rozcestník byl ve výšce 1215 m). Na rozcestníku je uvedeno ve směru do sedla 2,5 hodiny :-(

Cesta vede docela pohodlně lesem a postupně nabíráme výšku. Míjíme nepoužívanou chalupu s názvem Vorderer Scharwandal - visí na ní cedulka s nadmořskou výškou 1348 m :-( Deprimující údaj... Musíme překonat sedlo Steiglpass s nadmořskou výškou 2015 m a v tuto chvíli neexistuje jiná možnost než pomalu pokračovat, vrátit se už nelze.

nad jezerem Vorderer Gosausee nad jezerem Vorderer Gosausee

nad jezerem Vorderer Gosausee

Poslední výhledy směrem na Hoher Dachstein (3004 m) a Niederer Dachstein (2934 m), protože poté již výhled zastíní skupina nižších vrcholů a cesta se začne stáčet mezi skály k jihu.

pod sedlem Steiglpass

před sedlem Steiglpass

Vpravo od cesty, ve výšce 1568 m stojí památník postavený horolezcům, kteří v této oblasti zahynuli - cedulek kolem cesty je zde spousta s připomínkou toho, že k horám je třeba mít respekt.

pod sedlem Steiglpass pod sedlem Steiglpass

památníky obětem hor

A jsme opět na rozsáhlých sněhových polích, cesta se točí mezi skály kolem Kopfwandu (2135 m) a Gabelkogelu (1909 m) a překonali jsme horní hranici lesa.

pod sedlem Steiglpass pod sedlem Steiglpass pod sedlem Steiglpass pod sedlem Steiglpass pod sedlem Steiglpass pod sedlem Steiglpass pod sedlem Steiglpass

pod sedlem Steiglpass

Konečně vidíme rozcestník v sedle Steiglpass a ocitáme se v nadmořské výšce 2015 m. Dokázali jsme to!!!

v sedle Steiglpass v sedle Steiglpass v sedle Steiglpass v sedle Steiglpass v sedle Steiglpass

v sedle Steiglpass

Jakmile se dostatečně pokocháme výhledy, je třeba sestoupit. Vrcholy Torstein (2948 m) a Rötelstein (2247 m) v podvečerním slunci uzavírají zleva úžasné panoráma alpských vrcholů. A zprava se předvádí vrchol Grosse Bischofsmütze (2459 m) s vrcholovým křížem. Hodinky ukazují 19:00, nejvyšší čas a před námi je nejobtížnější úsek celé cesty - strmý sestup.

Ale sestupu dolů po prudkém zasněženém srázu jsme se obávali zbytečně - pěšina vede cikcak po šikmých římsách doplněných na několika místech ocelovými lany. Sníh si užíváme až v místech ne tak prudkých a každý podle svého - opatrným sestupem, pokusem o sjezd po nohách nebo prostě jednoduše po zadku :-)

ze sedla Steiglpass ze sedla Steiglpass ze sedla Steiglpass

dolů ze sedla Steiglpass

K chatě Hofpürglhütte docházíme až po osmé večer. Kuchyně je otevřená pouze do půl osmé a sprchy do osmi :-( Ale v kuchyni nám nakonec po domluvě ochotně ohřívají velký hrnec gulaschsuppe, ale vodu ohřát žádným způsobem nelze - teplá už prostě není.

Spaní pohromadě v jedné místnosti má své výhody i nevýhody. Večírku se lze účastnit přímo z postele a různé druhy slivovice kolují neustále kolem dokola :-)

chata Hofpürglhütte

"lager" na chatě Hofpürglhütte

den třetí

Ráno vstávám o páté. Foťák mám připravený a není třeba se teple oblékat - venku ani tuto noc rozhodně nemrzne. Jen škoda, že východní obzor cloní vrcholy Torsteinu. Ale prvními červenými paprsky ranního slunce osvícené vrcholky věží Bischopsmütze (česky Biskupská čapka nebo Mitra) za to ranní vstávání stály. Pomalu obcházím chatu a pozoruju jak čím dál větší kus vrcholu zalévá ranní slunce. Dvouvrcholová osamělá hora je symbolem rakouského pohoří Gosaukamm a se svou výškou 2459 m je dostupná jen horolezcům.

Bischopsmütze od chaty Hofpürglhütte

ráno od chaty Hofpürglhütte ráno od chaty Hofpürglhütte

ráno od chaty Hofpürglhütte

Dnes nás již čeká pouze sestup k autobusu - čeká na nás u chaty Unterhofalm (1270 m) a je to k němu pouze cca hodina cesty.

sestup k parkovišti u chaty Unterhofalm

pohled zpět od chaty Unterhofalm pohled zpět od chaty Unterhofalm Gosauskamm

alpské louky

Co přidat závěrem? Nezapomenutelná kombinace temně zelených lesů, svěže zelených pastvin s pasoucími se kravičkami a plné kvítí všech barev a tvarů, hučící nezkrotné říčky, malebná horská jezera, strmé zasněžené štíty všude, kam oko dohlédlo. Nebyla to až taková pohodová procházka a dalo nám to zabrat. Ale když se přidalo parádní počasí a skvělá parta lidí milujících hory, nemělo to chybu!!!