Rumunsko 10.-19.6.2022

za probouzející se přírodou Karpat nejen pro kytkomily

část třetí - Lotru

Dovolím si začít slovy Miloslava Nevrlého, který tyto hory nazval Travnaté:

...Desítky kilometrů trav, plochých vrstevnatých skal, asijské rozlohy od obzoru k obzoru. Znovu udivuje, že je možno jít a po hodinách plahočení dojít až na dřívější obzor a za ním se převalují další hřebeby a hřbety....

Z knihy Karpatské hry

Pohoří Lotru (rumunsky Munții Lotru) tvoří hřeben dlouhý cca 50 kilometrů a dosahuje nadmořské výšky přes 2 000 m (nejvyšší vrchol je Șteflești s nadmořskou výškou 2242 m). Vrcholové partie Lotrovských hor jsou především nedohledné, často podmáčené travnaté planiny.  Hřeben je to liduprázdný. Není tu žádná turistická infrastruktura, žádní lidé, žádné známky lidské činnosti, jen občas pastavci, stáda ovcí a psi, před kterými je třeba být na pozoru - nechodit sám a téměř povinnou výbavou jsou "palice".  Ideální jsou trekové hůlky nebo aspoň pořádný klacek.

V Brezoi doplňujeme zásoby tentokráte v supermarketu PENNY a sbaleni na 5 dnů vyrážíme z vesnice Robesti na hřeben Lotru. Dneska nás čeká nekonečné stoupání s těžkým batohem - vzdálenost cca 14 km s převýšením 1500 m. Furt a furt nahoru převážně lesem bez výhledů.

Konečně máme to nejhorší za sebou. 5 hodin šlapání do kopce po dřevařské cestě, která místy připomínala koryto potoka. Mám toho dost, ale na tábořiště už je to jen hodina.

Stan stojí, voda doplněna z nedalekého pramene, je čas se rozhlédnout kolem.

Na východě, odděleno údolím s řekou Olt, je pohoří Fagaraš, po Vysokých Tatrách najvyšší karpatské pohoří. Ale ani zoom na mraky nepomáhá :-)

Lotru

Z jižní strany dělí řeka Lotru stejnojmenné pohoří od hor Căpățînii a na jihozápadě od pohoří Latoriței. Více jihozápadněji pak leží Paring. Ale to vše si prohlédneme až zítra, není bezpečné se vzdalovat z tábora. Z medvěda se sice vyklubalo jen divoké prase, ale štěkot tlupy ovčáckých psů nahání řádný strach. Ze stop je jasné, že zde žijí medvědi, lišky, jezevci či vlci.

Ráno pokračujeme po hřebeni. Máme před sebou cca 21 km převážně po úbočí hor Mândra (1952 m), Pârcalabul (2060 m), Sterpului (2142 m) či Voineșița (1848 m).

Další stopy...

To "chlupaté" je trus vlka, který obsahuje množství chlupů a úlomků kostí. Vlci jej zanechávají na dobře viditelných místech jako svou teritoriální značku.

A tudy prošel medvěd.

Lotru

Občas narážíme na stopy velkého jelena či důkazy o tom, že zde žije tetřev hlušec. Někdy pírka, jindy trus a jednou i popeliště.

Lotru Lotru

A zase výhledy:

Tábořit budeme v sedle na loučce uprostřed lesů za vrcholem Voineșița v nadmořské výšce cca 1660 m. Čerstvých medvědích stop jsme viděli hodně...

Lotru

A kdo nepotřebuje odpočívat, sbírá na vodou vymleté cestě granáty.

Třetí den v pohoří Lotru začíná opět výstupem. Prvním vrcholem je Clăbucet (2054 m) a těm v čele skupiny se poštěstilo během výstupu v kosodřevině zahlédnout i medvědici s medvíďaty. Jirka byl opravdu pohotový, takže pokochat se parádními záběry mohli všichni.

Pokračujeme přes vrcholy Negovanu Mare (2135 m), Balindru Mare (2207 m), Conțu Mare (2080 m) až k nejvyššímu vrcholu tohoto pohoří - nejprve předvrcholek Vârf secundar Șteflești (2212 m) a potom Steflesti (2244 m).

Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru

Lotru

Ale není na Șteflești moc času ke kochání se. Bouřku tady nahoře zažít nikdo nechce.

Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru Lotru

Urychleně klesáme směrem, kterým dle mapy vede trasa vyznačená červenými křížky, ale na schůdnější pěšinu jsme narazili až někde v půli kopce.

Lotru

Dole před námi je sedlo Șaua Șteflești vysoké 1742 metrů oddělující pohoří Lotru od pohoří Cindrel. V sedle budeme nocovat a zítra nás čeká výstup v protisvahu na 2244 m vysokou horu Cindrel. Ano, je úplně stejně vysoký jako Șteflești.

Máme za sebou dneska 15 km, ale místo k táboření to bylo jedno z těch méně příjemných. Voda byla k dispozici jen z potoka, rovná místa byla nedostatkovým zbožím a samozřejmě se mezi nás nastěhovali psi ze stáda ovcí, které nocovalo nedaleko.

Opět je třeba jídlo pečlivě hlídat a vydržet loudivé pohledy. Dneska "vařím" vakuově sušené jídlo Adventure Menu TEXAS CHILLI CON CARNE - stačí přímo do sáčku nalít vroucí vodou po rysku, zamíchat a 10 minut počkat. Já ty fazole v omáčce s mletým hovězím doplnila klasickou bramborovou kaší, protože samotné jídlo na mne bylo moc pálivé. Výhoda je jasná, tohle sušené jídlo váží jen 105 g a vyrobíte z něj 400 g finálního jídla. Ale cena cca 220-240Kč/ks v porovnání s chutí nic moc. Mně to teda moc nechutná, ale jak se říká, hlad je nejlepší kuchař a váha batohu je pro mne limitující. Zřejmě by bylo lepší nasušit si domácí směs.

Lotru

Chvilku sedíme u ohně a rozebíráme, co vše jsme dneska viděli a co nás čeká následující den. A pak nezbývá než zalézt do spacáku před večerním chladem.