logo
... na kole, pěšky či autem ... fotky, zážitky, odkazy, zkušenosti ...

 

Outdoorové vybavení

Základem je nízká hmotnost. Při výšce 160 cm vážím 52 kg, takže v žádném případě neunesu na zádech totéž jako zdravý průměrný mladý muž.

 

Suma sumárum základní trojka: stan 1560 g + karimatka 350 g + péřový spacák 1250 g = 3160 g

Když se přičte batoh 1540 g = 4700 g

 

Stan

Vyzkoušela jsem několik variant. Náš tehdy rodinný klasický dvouplášťový kopulovitý stan pro dvě a půl osoby od firmy Jurek jsem rovnou zavrhla. S hmotností 3 kg se dá vozit autem nebo rozdělený mezi dvě osoby a já potřebovala něco, abych si vystačila sama.

 

Tou první variantou byl v roce 2006 cyklistický stan Coleman Raid (cenu jsem už zpětně nezjistila). Podle výrobce určený pro dva, ale byl to jen marketingový trik :-( Možná dva trpajzlíci...

 

Rip-stop polyester se zátěrem a silikonizací a tyčky z hliníkové slitiny zajistily, že stan včetně tyček vážil pouhých 980 g, ale nenabídnul vůbec žádný komfort. Jednoplášťový zátěrový stan má (a zákonitě musí mít) jednu obrovskou nevýhodu – materiál nedýchá, je potřeba všechno nějakým zázračným způsobem uvětrat. Což by šlo zajistit jedině tím, že by zůstal rozepnutý. Což by možná šlo s moskytiérou, ale ta drží na pár kouscích suchého zipu, takže pro mravence, komáry a jinou havěť žádná extra překážka. Každé ráno se na něm zevnitř vysrážela vlhkost a k porušení křehké rovnováhy maličkých kapiček po stěnách stačil jediný dotek, aby začaly stékat do větších a skapávat mi na hlavu či na spacák. Sušila jsem každé ráno spacák, stan i vlasy... Z té rakvičky prostě nevylezete, abyste se přitom nedotkli stěn...

 

A další mínusy, ze kterých je třeba se poučit pro příště?

  • Není samonosný, musí se přikolíkovat. A dodané "kolíčky" cca 10 centimetrové rozhodně pořádně zarazit nejdou.
  • 68 cm na výšku je fakt málo. Minimální manévrovací schopnosti, minimální prostor pro batoh a boty :-(
  • Převlíknout se v soukromí stanu ani náhodou. Možná tak hadí žena... 
  • Nasoukat se do něj (či vysoukat) za deště znamená vodu ze stěny i z nebe.
Coleman Raid

Coleman Raid

 

Varianta druhá byla o něco lepší. Stan Ferrino s názvem Lightent 1 o hmotnosti cca 1,4 kg byl zakoupen v roce 2012 za 2779 Kč. Vnitřní stan byl tvořen nylonovou moskytiérou, takže se stan choval z hlediska kondenzace vlhkosti jako dvouplášťový. A vlastně se v něm nikdy voda nesrážela v takovém množství jako v Raidu. Měl úžasně nenápadnou barvu a protože byl tmavý, byla v něm v noci tma i za úplňku, což vůbec není samozřejmostí :-)

 

Ani tento stan nebyl samonosný, ale boční apsida přece jen chránila proti vodě z nebe vstup lépe. Takže ani v tomto případě se nedalo mluvit o nějakém komfortu. Ale zvládla jsem s ním i mou první cestu přes Alpy :-)

Coleman Raid

Ferrino Lightent 1

 

Třetí pokus byl konečně úspěšný. Na inzerát se mi během podzimu 2015 podařil koupit ultralehký samonosný stan MSR Hubba HP ve verzi 2010. Nový včetně footprintu (podlážky navíc) se prodával v ceně cca 11 tisíc, já za jednou použitý dala 7 tisíc, protože původní majitel si s novou přítelkyní musel pořídit něco většího :-)

 

Dvouplášťový samonosný stan s rozměrnou předsíňkou je s váhou 1560 g (stan, přídavná podlážka, prutová konstrukce "vše v jednom", kolíky, šňůry) naprostým zázrakem. Dá se v něm převlékat, sedět i v nouzi vařit :-) Vydržel spoustu větru i spoustu vody a má jen jediné minus - ta barva mohla být tmavší a méně nápadná.

 

A zároveň se mi zadařilo ty předchozí stany postupně prodat :-)

MSR Hubba HP

MSR Hubba HP

 

Karimatka

Z hlediska pohodlí vedou samonafukovačky, ale zásluhou existence vnitřního porézního materiálu jsou taky nejtěžší (kolem 1 kg). Mou první volbou bývala kdysi "alumatka", s nízkou cenou, váhou 100 g a s objemem při tloušťce 3 mm naprosto nepřekonatelná. Její nevýhodou je samozřejmě absolutní nedostatek komfortu i mizivá izolační schopnost. Dalo se to jen v horkém létě a pokud bylo možno postavit stan na trávě nebo pod něj vyskládat nějakou měkkou vrstvu :-(

 

Z pohledu hmotnosti se až tak neliší pěnovková klasika a nafukovací karimatka, ale z hlediska objemu a pohodlí je volba jasná - nakonec jsem koupila nafukovačku Therm-a-Rest Womens NeoAir XLite s hmotností 350 g. Jen je třeba dávat velký pozor na možné propíchnutí a nafoukat velký objem vzduchu nebývá až taková zábava. Nemluvě o doporučení nefoukat ústy, aby do karimatky nevnikla vlhkost z dechu. A taky trochu šustí (uvnitř jsou trojúhelníkové přepážky a stříbrná fólie odrážející teplo).

Therm-a-Rest Womens NeoAir XLite

Therm-a-Rest Womens NeoAir XLite

 

Spacák

Tady byla volba docela jednoduchá, z poměru ceny, váhy a dostatečné tepelné izolace vyšel vítězně třísezónní péřový spacák firmy Warmpeace s názvem Viking 600 v délce 170 cm. Zakoupený v roce 2011 za 3690 Kč váží 1250 g a jako limitní teplotu uvádí výrobce -9°C. Ale já jsem zmrzlík, jak se teplota blíží nule, přidávám flísovou vložku ušitou vlastními silami z deky.

Viking 600

Viking 600

 

Batoh

Batohů s různou velikostí vlastním několik a nedám dopustit na značku Deuter. Jsou téměř nezničitelné - nikdy jsem neměla problémy s pevností tkaniny, se zipem či s nastavením délky popruhů a neexistuje batoh, pod kterým by se při námaze nezpotila záda.

 

Tím největším je Deuter ACT lite 45+10 SL (značka SL označuje batohy s kratším zádovým systémem pro ženy). Má dvě komory dohromady s objemem 45 l a o 10 litrů lze v případě potřeby nadstavit horní část. Váží 1540 g a protože jde o verzi lite, nemá žádné extra vychytávky. Pláštěnku na batoh bylo nutno sehnat dodatečně a poté vymyslet způsob jejího upevnění za větru a deště (samozřejmě to až poté, co jsem o jednu v bouřce přišla).

 

Batoh obdobné velikosti na webu travelight.cz či nalehko.com je sice o třetinu lehčí, ale přijde mi, že na zádech nesedí až tak dobře, málo záda odvětrává a odolnost materiálu proti proseknutí či oděru je o hodně menší.

ACT lite 45+10 SL

ACT lite 45+10 SL

Na víkend nebo při spaní pod střechou mi stačí menší batoh - Deuter ACT Trail 28 SL s objemem 28 litrů a váhou 1180 g. Nemá tak skvěle vypolstrovaný bederní pás a ramenní popruhy jako předchozí typ, ale rozdíl v prázdné váze 360 g je na mých zádech rozhodně znát. Objem 28 l je celkem na hraně možností, opravdu do něj nelze přidat něco zbytečného.

ACT Trail 28 SL

ACT Trail 28 SL

Třetí, nejmenší, se jmenuje Race X. Tento model byl zakoupený v dubnu 2020, ale předchozí model ze stejné řady jsem vláčela po horách cca 15 let než odešel do batůžkového nebe. Objem 12 litrů, hmotnost 550 g.

Race X

Race X

 

 

Stránku budu postupně doplňovat - ještě chybí vaření a oblečení.

copyright Alena