Základem je nízká hmotnost. Při výšce 160 cm vážím 52 kg, takže v žádném případě neunesu na zádech totéž jako zdravý průměrný mladý muž.
Suma sumárum základní trojka: stan 1560 g + karimatka 350 g + péřový spacák 1250 g = 3160 g
Když se přičte batoh 1540 g = 4700 g
Vyzkoušela jsem několik variant. V současnosti používám samonosný stan MSR Hubba HP ve verzi 2010.
Třetí pokus byl konečně úspěšný. Na inzerát se mi během podzimu 2015 podařil koupit ultralehký samonosný stan MSR Hubba HP ve verzi 2010. Nový včetně footprintu (podlážky navíc) se prodával v ceně cca 11 tisíc, já za jednou použitý dala 7 tisíc, protože původní majitel si s novou přítelkyní musel pořídit něco většího :-)
Dvouplášťový samonosný stan s rozměrnou předsíňkou je s váhou 1560 g (stan, přídavná podlážka, prutová konstrukce "vše v jednom", kolíky, šňůry) naprostým zázrakem. Dá se v něm převlékat, sedět i v nouzi vařit :-) Vydržel spoustu větru i spoustu vody a má jen jediné minus - ta barva mohla být tmavší a méně nápadná.
A zároveň se mi zadařilo ty předchozí stany postupně prodat :-)
MSR Hubba HP
Ale pro úplnost sem zmíním i převážně negativní zkušenosti s předchozími typy:
Stan Ferrino s názvem Lightent 1 o hmotnosti cca 1,4 kg byl zakoupen v roce 2012 za 2779 Kč. Vnitřní stan byl tvořen nylonovou moskytiérou, takže se stan choval z hlediska kondenzace vlhkosti jako dvouplášťový. A vlastně se v něm nikdy voda nesrážela v takovém množství jako v Raidu. Měl úžasně nenápadnou barvu a protože byl tmavý, byla v něm v noci tma i za úplňku, což vůbec není samozřejmostí :-)
Ani tento stan nebyl samonosný, ale boční apsida přece jen chránila proti vodě z nebe vstup lépe. Takže ani v tomto případě se nedalo mluvit o nějakém komfortu. Ale zvládla jsem s ním i mou první cestu přes Alpy :-)
Ferrino Lightent 1
První variantou byl v roce 2006 cyklistický stan Coleman Raid (cenu jsem už zpětně nezjistila). Podle výrobce určený pro dva, ale byl to jen marketingový trik :-( Možná dva trpajzlíci...
Rip-stop polyester se zátěrem a silikonizací a tyčky z hliníkové slitiny zajistily, že stan včetně tyček vážil pouhých 980 g, ale nenabídnul vůbec žádný komfort. Jednoplášťový zátěrový stan má (a zákonitě musí mít) jednu obrovskou nevýhodu – materiál nedýchá, je potřeba všechno nějakým zázračným způsobem uvětrat. Což by šlo zajistit jedině tím, že by zůstal rozepnutý. Což by možná šlo s moskytiérou, ale ta drží na pár kouscích suchého zipu, takže pro mravence, komáry a jinou havěť žádná extra překážka. Každé ráno se na něm zevnitř vysrážela vlhkost a k porušení křehké rovnováhy maličkých kapiček po stěnách stačil jediný dotek, aby začaly stékat do větších a skapávat mi na hlavu či na spacák. Sušila jsem každé ráno spacák, stan i vlasy... Z té rakvičky prostě nevylezete, abyste se přitom nedotkli stěn...
A další mínusy, ze kterých je třeba se poučit pro příště?
Coleman Raid
Z hlediska pohodlí vedou samonafukovačky, ale zásluhou existence vnitřního porézního materiálu jsou taky nejtěžší (kolem 1 kg). Mou první volbou bývala kdysi "alumatka", s nízkou cenou, váhou 100 g a s objemem při tloušťce 3 mm naprosto nepřekonatelná. Její nevýhodou je samozřejmě absolutní nedostatek komfortu i mizivá izolační schopnost. Dalo se to jen v horkém létě a pokud bylo možno postavit stan na trávě nebo pod něj vyskládat nějakou měkkou vrstvu :-(
Z pohledu hmotnosti se až tak neliší pěnovková klasika a nafukovací karimatka, ale z hlediska objemu a pohodlí je volba jasná - nakonec jsem koupila nafukovačku Therm-a-Rest Womens NeoAir XLite s hmotností 350 g. Jen je třeba dávat velký pozor na možné propíchnutí a nafoukat velký objem vzduchu nebývá až taková zábava. Nemluvě o doporučení nefoukat ústy, aby do karimatky nevnikla vlhkost z dechu. A taky trochu šustí (uvnitř jsou trojúhelníkové přepážky a stříbrná fólie odrážející teplo). A taky klouže, když se nezadaří najít na spaní rovné místo, ale to by klouzaly všechny, fyzika obalamutit nejde.
Therm-a-Rest Womens NeoAir XLite
Tady byla volba docela jednoduchá, z poměru ceny, váhy a dostatečné tepelné izolace vyšel vítězně třísezónní péřový spacák firmy Warmpeace s názvem Viking 600 v délce 170 cm. Zakoupený v roce 2011 za 3690 Kč váží 1250 g a jako limitní teplotu uvádí výrobce -9°C. Ale já jsem zmrzlík, jak se teplota blíží nule, přidávám flísovou vložku ušitou vlastními silami z deky.
Viking 600
Batohů s různou velikostí vlastním několik a nedám dopustit na značku Deuter. Jsou téměř nezničitelné - nikdy jsem neměla problémy s pevností tkaniny, se zipem či s nastavením délky popruhů a neexistuje batoh, pod kterým by se při námaze nezpotila záda.
Tím největším je Deuter ACT lite 45+10 SL (značka SL označuje batohy s kratším zádovým systémem pro ženy). Má dvě komory dohromady s objemem 45 l a o 10 litrů lze v případě potřeby nadstavit horní část. Váží 1540 g a protože jde o verzi lite, nemá žádné extra vychytávky. Pláštěnku na batoh bylo nutno sehnat dodatečně a poté vymyslet způsob jejího upevnění za větru a deště (samozřejmě to až poté, co jsem o jednu v bouřce přišla).
Batoh obdobné velikosti na webu travelight.cz či nalehko.com je sice o třetinu lehčí, ale přijde mi, že na zádech nesedí až tak dobře, málo záda odvětrává a odolnost materiálu proti proseknutí či oděru je o hodně menší.
ACT lite 45+10 SL
Na víkend nebo při spaní pod střechou mi stačí menší batoh - Deuter ACT Trail 28 SL s objemem 28 litrů a váhou 1180 g. Nemá tak skvěle vypolstrovaný bederní pás a ramenní popruhy jako předchozí typ, ale rozdíl v prázdné váze 360 g je na mých zádech rozhodně znát. Objem 28 l je celkem na hraně možností, opravdu do něj nelze přidat něco zbytečného.
ACT Trail 28 SL
Třetí, nejmenší, se jmenuje Race X. Tento model byl zakoupený v dubnu 2020, ale předchozí model ze stejné řady jsem vláčela po horách cca 15 let než odešel do batůžkového nebe. Objem 12 litrů, hmotnost 550 g.
Race X
Univerzální lehké pohorky s voděodpudlivým koženým svrškem, gumovou obsázkou na špici a membránou Goretex jsem si koupila na podzim v roce 2020 za 2230Kč.
Jsou lehoučké (jedna bota velikosti EUR 37,5 váží pouhých 317 g) a velice pohodlné. Nebylo třeba je tzv. rozchodit - Jako v papučích a žádný puchýř ani při prvním výletu. Skvěle zvládají chůzi v mokré trávě, ale z mého pohledu dokážou fungovat jen jako třísezónní, při teplotách kolem nuly to už chce něco zateplenějšího :-)
A pokud jste zvyklí na tvrdou podrážku, tohle by nebyla pro vás dobrá volba - jedná se spíše o tenisky než pohorky.
Asolo Nucleon Mid GV
Tyhle pohorky mám od podzimu 2017. Moc často v nich nechodím, mám raději lehoučké trekové boty, ale občas není zbytí. Mezi pohorkami patří k těm lehčím, jedna bota velikosti EUR 37,5 váží 655 g.
Jsem naprosto spokojena, zatím mne nikdy nenechaly ve štychu. Impregnuju je impregnací z pravého včelího vosku značky SNO-SEAL v dóze.
Meindl Island MFS Light Lady
Pro mne naprosto nejpohodlnější boty, které ale navzdory goretexové membráně vodě dlouho neodolávají. Zpočátku pohoda, ale po nějaké době používání se odlepila podrážka od svršku. A ne jednou, tyhle boty kupuju už pár let opakovaně a vždycky skončí stejně - zespodu se do nich dostává voda :-(
A přidám zkušenost s koupí - patří mezi typy, u kterých Hervis a podobné obchody klamou častou změnou cen a cenovek se slevou!!!
Jedna bota velikosti EUR 37,5 váží 436 g a jsou použitelné od časného jara do pozdního podzimu.
Merrell Moab Mid Gore-Tex