Podruhé využívám toho, že putování na kole má taky své výhody. Nosič toho uveze více, než unesou má záda, takže mohu jednoduše přibalit i něco teplejšího na noc, dron i makroobjektiv, aniž bych musela přemýšlet nad každým gramem navíc. A protože už mám vyzkoušeno, že moje e-kolo s novou baterií zvládne cca 200 km na jedno nabití, nemusím tentokráte nutně spát poblíž elektrické zásuvky. Výlet bude jen dvoudenní a tentokráte ale zůstane dron doma - létání v oblasti náměšťského letiště či jaderné elektrárny Dukovany nepřipadá v úvahu. Namísto něj je záhodno přibalit pro jistotu více jídla, protože 8. květen je státní svátek se zavřenými obchody.
Brno - Veverské Knínice - Javůrek - Říčky - Zastávka - Zbýšov - Ketkovice - zříc. hradu Levnov - Senorady - Kramolín - Hartvíkovice, kemp Wilsonka, cca 76 km
Mám sebou poprvé nepromokavé cyklobrašny od Ortliebu, tak jsem zvědavá, jak se osvědčí. Je to verze City neboli ty levnější. První dojem je veskrze kladný, každá má objem 20 l a krásně drží tvar. Na silnici mne s těmito odrazkami hned tak někdo nepřehlédne.
Ortlieb Back-roller City
Vyrážím rovnou z domu. Kolem Brněnské přehrady, což odpovídá nejnižšími místu trasy (209 m) a následně Kočičím žlebem stoupám na první hřeben. Nejvyšším vrcholem této části Podkomorských lesů je Lipový vrch (478 m) a cyklotrasa jej obtáčí v nadmořské výšce 430 m. Z Helenčiny studánky neteče ani kapka, ale svěží jarní zeleň je nádherně fotogenická.
Podkomorské lesy
Podkomorská myslivna byla hlavním dějištěm Pohádky máje o lásce mezi studentem Richardem, synovcem místního faráře, a mladičkou dcerou hajného na Podkomorské myslivně. Tady žila Helenka z Mrštíkova románu a skutečná lesníkova dcera Helenka Nováčková. Socha Helenky od brněnského sochaře Emila Hlavicy z roku 1949 je z bílého mramoru, ale přes zimu bývá zakryta v poloprůhledném krytu.
Podkomorská myslivna
Pokračuju přes Veverské Knínice - až do Javůrku mám před sebou stoupání číslo 2. O malý kousek výš než byl Lipový vrch.
Veverské Knínice, kaple sv.Ludmily
A taky výhledy - na silničce mezi Veverskými Knínicemi a Hvozdec stojí na okraji lesa "Trůn". Devět špiček ve smyslu říkanky "Na Veveří devět věží" - vylezte si nahoru a rozhlídněte se po bývalém panství hradu Veveří :-)
Trůn, v pozadí Podkomorské lesy
Do Říček se dostávám podjezdem pod dálnicí.
Říčky, rybníky Splávek a Bahňák
Pokračování z Říček dolů k Bobravě je trošku adrenalinové, ale jakmile prudce zklesám k hájovně v Chroustovském údolí, už je to opět pohodička.
Chroustovské údolí
Chroustovské údolí sleduje tok řeky Bobravy a ze studánky U Mařenky by se dala doplnit i zásoba vody.
Chroustovské údolí
V Zastávce jsem dala zastávku v kebabárně a pokračovala podél úzkokolejky přes Babice do Zbýšova.
Zbýšovská dráha u odbočky k dolu Ferdinand
Sezóna jízd parních vláčků začíná letos 20.5. a několik dalších termínů vláčků s parní či motorovou lokomotivou mají uvedeny na stránkách brněnského Muzea průmyslových železnic. A na stránkách mají i informace z historie Zbýšovské dráhy či z dolování černého uhlí kolem Zastávky, Zbýšova a Oslavan.
Zbýšov, těžní věž dolu Simson
Pomník v lese nad Zbýšovem připomíná dvojici vojenských pilotů Václava Zacha a Josefa Erbana. K události došlo 30. srpna 1938. Mladíci měli za cíl doletět k dělostřeleckému oddílu v Třebíči, ale kolem Brna panovala mlha spolu s mrholením a špatnou viditelností. V těchto místech letadlo dopadlo do lesa a oba piloti zahynuli.
Zbýšov, pomník letcům
Nad Zakřany opět krátce odbočuju z přímé trasy. Při vozové cestě ve směru na Vysoké Popovice naproti zemědělskému družstvu se nachází pěkně zdobená boží muka a památeční kámen s neuměle vytesaným křížem. Původně zde ležely tyto kameny tři na paměť nešťastné lásky. Podle pověsti se dva zakřanští hoši zamilovali do stejné dívky a při šarvátce mezi oběma soky zahynuli nakonec oni i jejich vyvolená.
Zakřany
Pokračuju směrem na Ketkovice a cestou necestou až pod Ketkovák neboli zříceninu hradu Levnov. Z hradu toho moc nezůstalo, ale výhledy do údolí Oslavy jsou ze skal parádní.
zřícenina hradu Levnov (Ketkovický hrad)
Nepříjemný je sjezd dolů, ale za mostem přes Oslavu mám tu nejhůře sjízdnou část tohoto výletu úspěšně za sebou.
Oslava pod Ketkovákem
Původně jsem měla v plánu pokračovat přes Kozének nafotit vstavače kukačky, ale protože se obloha zatáhla, nechám si tohle místo až na zítra. Zamířím do Hartvíkovic, kde mám v plánu v autokempu Wilsonka u Dalešické přehrady přenocovat. Mezi Mohelnem a Kramolínem zdolám čtvrtý a poslední kopec dnešního dne. Lipový vrch, Javůrek, Ketkovák, Zelený kopec (nebo naopak údolí říčky či řeky Svratky, Veverky, Bobravy, Oslavy, Jihlavy) - každý další byl o něco vyšší. Celkově to vyšlo na neuvěřitelných 1200 nastoupaných metrů.
Hartvíkovice, kemp Wilsonka
Škoda, že sluníčko už zřejmě dneska svítit nebude. Ohřeju si večeři někde v závětří, obleču vše co mám a zalezu do spacáku. K večeři nebude žádný přičmoudlý špekáček, ale KASZETKA od Bonduelle, 100% natural...
Hartvíkovice, kemp Wilsonka
Hartvíkovice, kemp Wilsonka - Wilsonova skála - Kramolín - JE Dukovany - Mohelno - Lhánice - Biskoupky - Ivančice - Ořechov - Modřice - Brno, cca 75 km
Rovných míst je v tomhle kempu docela poskrovnu :-( Noci zatím nejsou nejteplejší, ráno jsem se opravdu těšila na hrnek horkého čaje. Ze služeb tady zatím nic nefunguje, ale aspoň že pitná voda teče.
Hartvíkovice, kemp Wilsonka
Pro mne nezvyklý pohled k ostrovu - vodní hladina je dnes o 5 metrů výše než byla v době, když jsem tudy pádlovala na paddleboardu loni 3. září.
Dnešní první zastávkou je samozřejmě vyhlídka z Wilsonovy skály.
Hartvíkovice, Wilsonova skála
Pokračuju přes přehradní hráz u Kramolína.
Dalešická přehrada
Chladící věže jaderné elektrárny Dukovany jsou obrovské - každá z osmi chladících věží měří 125 m. Železobetonové věže slouží elektrárně od jejího zprovoznění v roce 1985, jsou určené k odvádění nevyužitelného zbytkového tepla z výroby elektřiny a stoupá z nich čistá vodní pára. U paty tyto věže v průměru měří 90 metrů a v horní části 60 metrů. Celkový instalovaný výkon elektrárny je 2040 MW, dlouhodobě pokrývá asi 20 % z celkové spotřeby elektřiny v České republice.
JE Dukovany
Nejprve dolů k mostu přes Jihlavu, pak několik serpentin nahoru. Bez motoru bych kolo musela do kopce tlačit pěšky, s motorem to nebyl až takový problém. Pohledům z Mohelenské hadcové stepi samozřejmě dominuje jaderka :-)
Mohelenská hadcová step
A konečně Lhánice a poté PP Kozének, pastviny s bohatým výskytem vstavače kukačky.
PP Kozének, vstavač kukačka
Po výhledech z Velké skály je tak akorát čas na pořádnou svačinu.
PR Velká skála
Templářská cyklotrasa mne vede přes PR Biskoupský kopec a přes Biskoupky dolů k Jihlavě a poté po proudu do Ivančic.
PR Biskoupský kopec
v polích nad Biskoupkami
Smírčí kámen, který má dle pověsti připomínat smrt francouzského vojáka stojí na východním okraji obce Biskoupky. Na hrubě opracované žulové deskovité stéle o rozměrech 134 × 53 × 16 cm je vysekán na čelní straně reliéfní latinský kříž, který má zaoblená břevna. Stéla má odlomený horní levý roh.
Biskoupky
zastavení U tří templářů
řeka Jihlava u Hrubšic
románský kostel sv. Petra a Pavla v Řeznovicích
kostel Nanebevzetí Panny Marie v Ivančicích
jez u Stříbského mlýna
Domů to mám ještě cca 30 kilometrů. Je třeba omezit fotopauzy a více šlapat. V Moravských Bránicích opustím údolí Jihlavy, pokračovat budu přes Ořechov a Želešice do Modřic a poté se napojím na cyklostezku podél Svratky. Dohromady se včerejškem 150 km.