okolí Ivančic 10.4.2021

přes Rénu k soutoku Jihlavy a Rokytné

 

A je tady opět víkend a doufejme, že bude posledním víkendem s omezením pohybu na katastr okresu. Počasí slibují příjemně jarní a pro dnešní pěší toulání jsem si zvolila z mapy okresu Brno-venkov Ivančice.

 

První dnešní zastávkou je Starohorská kaplička při cestě z Neslovic do Ivančic. Zaparkovat je třeba u hlavní silnice, buď u plynové stanice nebo u božích muk, a poté vyrazit pěšky přes pole. Žádná cesta k ní totiž nevede - až obilí poporoste, už to nepůjde.

Starohorská kaple Starohorská kaple Starohorská kaple Starohorská kaple

Starohorská kaple

Městečko Ivančice leží na soutoku tří řek, Jihlavy, Oslavy a Rokytné a zaparkovat auto není problém - lze jej zanechat u mostu pro pěší do amfiteátru v ivančickém lesoparku na Réně nebo naprosto v pohodě na parkovišti u hřbitova. Já zvolila parkoviště u hřbitova a rovnou se napojila na modře značenou trasu směrem na Krásnou horu s kaplí sv.Jakuba.

křížová cesta

křížová cesta

V návaznosti na zbudování poutní kaple sv. Jakuba byla v letech 1861-1863 vystavěna křížová cesta z Ivančic ke kapli sestávající ze zděných čtyřbokých novogotických výklenkových kaplí doplněných koncem 19. století souborem litinových reliéfních desek z produkce blanenských železáren.

křížová cesta

kaple sv. Jakuba

Škoda, vyhlídky jsou omezené stromy a kaple je samozřejmě nepřístupná. Pokračuju tedy doprava - chci se napojit na červenou u vyhlídky Na Oklikách, ale přiznávám, že žádnou pěšinu jsem nenašla a vzala to z kopce nakonec rovnou za nosem.

vyhlídky Na Oklikách vyhlídky Na Oklikách vyhlídky Na Oklikách vyhlídky Na Oklikách vyhlídky Na Oklikách

vyhlídky Na Oklikách

Kdysi tu stával dřevěný gloriet, který byl přestavěn na betonovou "rozhlednu" s výhledem na údolí Jihlavy a protější kopec - Rénu.

vyhlídky Na Oklikách vyhlídky Na Oklikách

Jihlava z vyhlídky Na Oklikách

Červená mne poté dovedla ke Stříbskému mlýnu. Nebýt těch protikoronavirových opatření, zřejmě by tu fungovala kavárna, galerie či restaurace. Smůla :-(

 

Aneb jak na zeď u jezu kdosi napsal "Pandemie je začarovaný kruh, z hospod se stává ohrožený druh".

Stříbský mlýn Stříbský mlýn

Stříbský mlýn

Nefunguje ani bufet na louce u splavu :-(

Stříbský mlýn Stříbský mlýn

jez Stříbský mlýn

Z iniciativy chatařů vede přes Jihlavu parádní lávka pro pěší.

Stříbský mlýn

lávka pro pěší u Stříbského mlýna

Doporučuju využít - na pravém břehu se napojíte na cestu podél řeky a nemusíte směrem na Moravské Bránice šlapat po hlavní s poměrně velkým provozem. A špatná by nebyla ani varianta vyrazit podél řeky přímo z Ivančic namísto výšlapu přes kapli sv. Jakuba.

podél Jihlavy podél Jihlavy

podél Jihlavy

V rekreačním středisku Dandre kupuju u okénka kofolu a dokonce se mohu i posadit - stolečky mají rozmístěny na ploše hřiště, takže s případnými rozestupy by nebyl problém. Ale stejně jsem momentálně jediný host :-(

 

Blížím se k trati, která měla spojit Brno s Vídní s odbočkou do Znojma. Mělo se jednat o rychlé spojení, proto byla z dnešního pohledu podivně projektována mimo města i obce. Vzdálenost Vídeň - Střelice činila 142,414 km a celá trať byla dimenzována na případné položení druhé koleje. Jenže význam tratě po vzniku Československé republiky klesal a slávu pozbyla úplně, když s železnou oponou strhli mosty mezi Hevlínem a Laa a rozebrali koleje. I dneska na trati spojující Brno, Střelice a Hrušovany nad Jevišovkou většina vlaků končí v Miroslavi.

Ivančický viadukt

Ivančický viadukt

Chloubou trati byly viadukty - viadukt přes Dyji, Červený most přes údolí Lesky u Znojma a hlavně Ivančický viadukt, který překlenul údolí řeky Jihlavy. Jeho torzo patří mezi nejvýznamnější technické památky Moravy. Litinový most, první celoželezný most v Rakousku-Uhersku, byl dokončen v roce 1870 dle návrhu Karla von Rupperta a využíval se do roku 1979. Z původních šesti polí mostu se dochovalo pouze torzo o jednom a části dalšího pole příhradové přímopásové konstrukce ukotvené vysoko na východním svahu nad údolím Jihlavy na straně Moravských Bránic. Tak aspoň odkaz na jednu z historických fotografií - taková to byla nádhera.

 

Demontován byl v září 1999 a od roku 2000 probíhalo statické zajištění, otryskání a nanášení ochranného nátěru na ocelové prvky zbylé části mostu chráněné jako kulturní památka, kvůli nedostatku finančních prostředků však tyto práce nebyly nikdy dokončeny, takže se opravy dočkalo pouze 32,5 m z dochované mostovky. Ale chce to řádný kus odvahy vydat se po železné konstrukci do prostoru :-)

Ivančický viadukt Ivančický viadukt Ivančický viadukt Ivančický viadukt

Ivančický viadukt

Ivančický viadukt

výhled z viaduktu proti proudu Jihlavy

Z ostatních stavebních částí mostu se dochovaly pouze 4 další sokly pilířů a vyústění mostu na západní straně údolí

Ivančický viadukt

Ivančický viadukt

Současný most (tzv. Nový ivančický viadukt) byl zprovozněn v roce 1978 hlavně z důvodů nevyhovující nosnosti starého mostu. Nový viadukt byl postaven souběžně se starým mostem 15 m jižněji. Nosník ve výšce 44 m nad řekou je dlouhý 387 m a podepírá ho pět pilířů.

Ivančický viadukt

Nový ivančický viadukt

Přidám odkazy na články Jiřího Širokého - Ivančický viadukt - I. díl a Ivančický viadukt - II. díl

Ivančický viadukt

Kilometrovník označující vzdálenost 130 km od Vídně

Z torza pilíře na hrušovanské straně toho moc vidět není, takže už se více nezdržuju a mířím směrem k vrcholu Rény - je čas na obědovou pauzu s retroklasikou zvanou Trenčiansky jemný párok s fazuľou. Asi by stálo za to vyzkoušet domácí recept, kupovaná konzerva už není co bývala :-(

Réna

obědová pauza

Pokračuju po plochém hřebeni až k zastavení U Lišky.

Réna, zastavení U Lišky

zastavení U Lišky

O kus dál ze zpevněné lesní cesty odbočuje doleva neoznačená, ale jasně zřetelná pěšina. V mapě zakreslená není, ale míří tím správným směrem - chci se podívat k tunelu, takže je jasné, že musím dolů. A brzy je zřejmé, že jsem zvolila dobře, chodívalo se tudy na vlak.

Réna

Réna

Zřejmě tudy podle zbytku na stromě kdysi vedla i turistická značka.

Réna

Réna

U strážního domku pár desítek metrů před tunelem byla v roce 1893 zřízena zastávka. Původně se jmenovala Němčice u Moravského Krumlova, později se přejmenovala na Němčice u Ivančic a než postavili trať z Moravských Bránic přes Ivančice do Oslavan, byla to pro Ivančice nejbližší vlaková zastávka.

podél trati

bývalý strážní domek a zastávka

Na portálu tunelu Na Réně je do kamenného kvádru vytesán letopočet MDCCCLXX - 1870. Byl proražen klasickým postupem z obou stran v úbočí svahu kopce Réna (319 m) z obou stran v nadmořské výšce 260 m a postupně vyzděn lomovým kamenem. Je dlouhý 147 m a mírně se zatáčí. Původně vedly koleje okrajem a počítalo se s položením druhé koleje, ale od roku 1972 vedou koleje středem tunelu.

podél trati podél trati

tunel Na Réně

podél trati

přístřešek k uskladnění dynamitu

Pokračuju propustkem a opět se držím těsně podél trati až k dalšímu tunelu.

podél trati podél trati

podél trati

Budkovický tunel je dlouhý 140 metrů a vlastně neměl být tunelem. Původně zde byl vybudován zářez, ale kvůli nestabilním svahům odstřelovaných tehdy novou trhavinou - dynamitem - bylo rozhodnuto o stavbě hloubeného tunelu a po vyzdění lomovým kamenem byl "tunel" zasypán. I v tomto tunelu je spousta místa :-)

Budkovický tunel

Budkovický tunel

Kdy pojede vlak? Vytahuju z kapsy mobil a zjišťuju, že mám štěstí - za pár minut, protože jinak jezdí ve dvouhodinových intervalech.

Budkovický tunel Budkovický tunel

Budkovický tunel

U cesty k Němčické hájovně hlídá odbočku ke studánce strakapoud a přímo u studánky sedí na prameni pískovcová žába.

u Němčické hájovny u Němčické hájovny u Němčické hájovny u Němčické hájovny

u Němčické hájovny

Voda osvěží a poté pokračuju podél Rokytné k soutoku Rokytné a Jihlavy. Bobrům se zde zřejmě dobře daří.

k soutoku Rokytné a Jihlavy k soutoku Rokytné a Jihlavy k soutoku Rokytné a Jihlavy k soutoku Rokytné a Jihlavy

podél Rokytné k soutoku Rokytné a Jihlavy

Došla jsem až na špici soutoku, ale abych se dostala na druhou stranu, musím přes most :-( Pořádná zacházka :-(

 

Betonová rozhledna s výhledem na město Ivančice dostala své jméno po zdejším rodákovi, malíři Alfonsi Muchovi, ale častěji se jí říká Réna podle kopce. Je vysoká 5 metrů a celoročně volně přístupná.

rozhledna Alfonse Muchy rozhledna Alfonse Muchy rozhledna Alfonse Muchy rozhledna Alfonse Muchy

rozhledna Alfonse Muchy

Za zmínku stojí i ivančický židovský hřbitov, protože místní židovské osídlení patřilo k nejstarším a nejdůležitějším na Moravě. Náhrobky v celkovém počtu 1800 kusů tvoří na ploše hřbitova devět ucelených sekcí a nejstarší náhrobek pochází z roku 1552. Chvilku jsem váhala u zamčené brány, ale nakonec jsem přelezla nízkou zídku :-(

židovský hřbit židovský hřbit židovský hřbit židovský hřbit

židovský hřbitov