Totes Gebirge, Tauplitzalm na sněžnicích 17.-19.3.2023

tentokrát se sluníčkem

Před týdnem jsem si "užívala" sněžnicový zájezd CK Kudrna za totálně nepříznivého počasí v pohoří Dachstein v oblasti Krippensteinu, ale tentokráte je předpověď mnohem příznivější a moc se těším. Opět vyjíždíme z Brna v pátek ráno dodávkou pro 9 osob, opět máme před sebou cca 410 km a pět hodin jízdy.

Tauplitzalm je náhorní plošina ve štýrské části Solné komory na jihovýchodě pohoří Totes Gebirge. S šesti jezery je to největší jezerní plošina střední Evropy a rozkládá se v nadmořské výšce 1600-2000 m. Je zde dobře vyvinutá turistická infrastruktura - z Tauplitz je možné se nahoru dostat sedačkovou lanovkou nebo z Bad Mitterndorfu autem po zaplacení mýtného po Tauplitzalm Alpine Road až na parkoviště ve výšce 1621 m.

Tauplitz je považován za kolébku alpského lyžování, již v roce 1910 zde byly stavěny první lyžařské chaty a pořádány lyžařské kurzy. V roce 1935 byl postaven a uveden do provozu jeden z prvních lyžařských vleků v Rakousku. Jednosedačková lanovka z Tauplitz na Tauplitzalm, která byla otevřena v roce 1952, byla v době svého vzniku nejdelší sedačkovou lanovkou na světě. Dnes areál nabízí 43 km sjezdovek na třech horách, upravené běžkařské tratě i upravené zimní turistické stezky. A samozřejmě spoustu chat, z nichž ale jedna je pro našince obzvláště lákavá - Haus Alpin.

Haus Alpin má české majitele, koupilo ji čtyřicet kamarádů - obsluha na chatě hovoří česky, na chatě vaří český kuchař, stránky mají jsou v češtině a v češtině jsou i všechny cedulky :-) V českých korunách lze i platit :-) Specialitou místní kuchyně je vlastní pekárna. Snídaně provoněná čerstvými rohlíčky paní správcové je prostě úžasná! Nic lepšího jsem zatím nikde nedostala.

Haus Alpin

Než se budeme moci ubytovat, vyrážíme přímo z parkoviště na krátký okruh přes Tauplitzalm.

V tričku si užíváme sluníčka a výhledů.

ledovec Dachstein a Hoher Dachstein (2995 m) vzdálený 31 km

Grimming (2351 m) ve vzdálenosti 8 km

Vesnice v nadmořské výšce 1650 metrů je v zimě malý, nezávislý svět bez aut. Veškerou dopravu zajišťují sněžné skútry a citlivě rekonstruované a zmodernizované dřevěné chalupy jsou opravdu fotogenické.

Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm

Tauplitzalm

Po krátké pauze v hospůdce Grazer Hütte a doplnění tekutin pokračujeme přes jezero Grossee, u jehož jižního okraje končí jedna ze sjezdovek a dostáváme se až na hranu hluboké doliny s výhledem na chalupy v oblasti Ödernalm. Tam dole pramení známá řeka Salza.

Dokonce tu mají malý kostel - s barevnými vitrážemi a krásnými odrazy slunečního světla uvnitř.

Tauplitzalm při východu slunce

Ráno se mi podařilo vstát ještě před východem slunce a po sjezdovce vyšlapat kousek nad chatu.

Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm

Grosses Tragl (2184 m)

Na sobotu je naplánován celodenní výlet na vrchol Grosses Tragl. Čeká nás 8 km tam, 8 km zpátky, převýšení cca 700 m. Do batohu balíme i lavinovou výbavu a zapínáme pípáky.

Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm

Tauplitzalm

Pod námi je jezero Steirersee, největší z šesti místních jezer, ale my odbočujeme doleva a strmě stoupáme do svahu.

Předjíždějí nás skupinky skialpinistů - na lyžích jsou rychlejší do kopce i s tuleními pásy :-( Po levé ruce máme krásný vápencový hřeben se třemi výraznými vrcholy - Löckenkogel (2064 m), Kleines Tragl (2164 m) a konečně Grosses Tragl (2184 m), který je našim dnešním cílem.

Lavina je podle stop zřejmě včerejší. Utrhnutý převis a pořádná masa těžkého mokrého sněhu, raději si ani nepředstavovat ty nejhorší scénáře...

Tauplitzalm

A pořád nahoru. Teplota se pohybuje někde kolem 10°C, slunko spaluje vše, co jsme si řádně nenamazali krémem s dostatečně vysokým UV faktorem. Celkové škody budeme hodnotit až večer :-)

Někteří se rozhodují k pomalému návratu, zbytek pokračuje, ale až na vrchol to zřejmě dneska nebude. Časově by se to zvládnout sice dalo, ale rozbředlý sníh bude odpoledne nebezpečný a pohyb na sněžnicích je hodně pomalý.

I já bojuju s náročností výstupu a ač nerada, přikláním se k variantě počkat v sedle na ty, co budou chtít dojít až nahoru. Raději si tady udělám nějaké fotky, než se z posledních sil doškrábat až nahoru. A fotogenická tahle pláň tedy opravdu je. Totes Gebirge v celé své kráse. Vápencové pláně s řadou závrtů - není zrovna bezpečné vydat se jen tak nazdařbůh.

Ale nakonec tahle varianta vítězí u všech. Dáme pauzu, svačinu a čaj a vrátíme se.

kousek pod sedlem Traglhals, nalevo Grosses Tragl

úplně nalevo Grubstein, v pozadí Nízké Taury

zleva Großer a Kleiner Brieglersberg, vzdálený Hochmölbing, napravo Grubstein

Hochmölbing se zoomem

Vracíme se, traverz v rozměklém sněhu je trošku problém, ale zvládli jsme to. Jen občas se mi ani nechce věřit, že jsme takto prudkým svahem stoupali.

Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm Tauplitzalm

Lawinenstein (1965 m)

Vrátili jsme se docela brzy, co dál? Na vyhlídkový Lawinenstein je nejsnazší přístup přímo po lyžařské sjezdovce rovnou od chaty Haus Alpin. Tenhle výlet máme sice naplánován na nedělní dopoledne, ale už jsem poučená - nic neodkládat, skvělé podmínky je nutno využít, kdoví co bude zejtra... Doplňuju z automatu v chatě do termosky džus, protože na čaj v tomhle horku není chuť a vyrážím prudce vzhůru.

výstup na Lawinenstein

Než mne dojde dech, fotím :-) Po sjezdovce jezdí už jen pár nadšenců, z těžkého mokrého sněhu je to samá boule.

Lawinenstein Lawinenstein

Od horní stanice lanovky je to už pohodička po upravené turistické cestě. Sněžnice jsem nemusela odvazovat z batohu ani na sjezdovce ani tady.

výstup na Lawinenstein

Vrchol Lawinensteinu (1965 m) je skvělým výhledovým bodem. Jako na dlani máte vápencové vrcholy Totes Gebirge na severu a východě, zaledněný masív Dachsteinu západním směrem či hřebeny Rottenmannských Taur na jihu. A samozřejmě nepřehlédnutelný je mohutný Grimming.

Lawinenstein Lawinenstein

Totes Gebirge

Grimming

Nejvyšší čas se vrátit, aby mi neutekla večeře. Ale dolů to bude mnohem jednodušší a nesrovnatelně rychlejší :-)

Lawinenstein Lawinenstein Lawinenstein

Lawinenstein (1965 m) podruhé

V neděli netrhám partu a vyrážím na vrchol spolu s ostatními znovu :-) Zdaleka to není taková parádička jako s podvečerním sluncem. Trošku nám ta obloha zbělala.

Lawinenstein Lawinenstein Lawinensteinse zoomem - nejvyšším vrcholem pohoří Totes Gebirge je 15 km vzdálený Grosser Priel (2 515 m) Lawinenstein Lawinenstein Lawinenstein

jezero Grundlsee

nalevo Dachstein

Lawinenstein Lawinenstein Lawinenstein Lawinenstein

Totes Gebirge, v překladu znamenající Mrtvé hory, ve skutečnosti mrtvé vůbec nejsou. Pohoří má podobu vyprahlé kamenné pouště, ale pokud si pro návštěvu zvolíte ten správný čas, pravděpodobně uvidíte v oblasti kolem jezer tolik pestrobarevných květů, kolik jste jich nespatřili za celý život. Vápenec je v tomto ohledu bezkonkurenční :-)