Bosna a Hercegovina
Bjelašnica 5.-10.3.2024

túry v pohorkách namísto na sněžnicích

Bjelašnica (tato stránka) - Obalj - Rakitnica - Sarajevo

část první - Bjelašnica

Ještě jsem ty sněžnice letos ze skříně nevytáhla... Je třeba něco vymyslet... Tentokráte zaujala nabídka cestovní kanceláře Alpina na zájezd zvaný "Bosna a Hercegovina na sněžnicích". Původně jsem se sice přihlásila na termín 13.-18.2.2024, ale ten byl pro nedostatek zájmu zrušen a nabídnut mi byl náhradní termín v březnu. Se slevou 500Kč, neberte to :-) Na únor jsem si jako náhradní akci naplánovala sněžnicové toulání Jizerskými horami, ale tento nápad mi pro změnu překazila chřipka a bláto. A to jsem ještě netušila, že v březnu sníh nebude ani v bosenských horách :-(

Stále jsem čekala na mail, který zájezd zruší, ale nic takového. Poslední informace z cestovky zněla: přibalte si nesmeky :-(

Večer jsme vyrazili z Brna, na chorvatsko-bosenských hranicích hranice s Bosnou, kde končí ráj v podobě EU a její datové roamingy, protože Bosna a Hercegovina není v EU, ale naštěstí nás dlouho nezdrželi a dokonce jsem dostala razítko do pasu. Ráno jsme dorazili do Babin Do v lyžařském středisku Bjelašnica těsně před otevírací dobou. Zájezd je společný pro sněžničáře, skialpinisty a lyžaře - nám to nebude až tak vadit, bez sněžnic toho nachodíme dokonce více, ale ti s lyžemi si tento zájezd zrovna moc neužijou :-(

Bjelašnica Bjelašnica Bjelašnica

Babin Do

Během zimních olympijských her v roce 1984 Bjelašnica hostila závody mužů v alpském lyžování. Vedle původního olympijského sjezdu dlouhého 3100 metrů a obřího slalomu jsou zde další čtyři sjezdovky o délce 3200 až 550 metrů. Nové hotely, apartmánové komplexy a restaurace proměnily tuto oblast v moderní lyžařské středisko. Momentálně ale funguje kvůli nedostatku sněhu a teplému počasí jen jedna sjezdovka. Časovou jízdenku nabízejí se slevou, ale jednotlivou si kupujeme za plnou cenu 15 BAM. Platíme kartou, není třeba vyměňovat místní měnu zvanou bosensko-hercegovská konvertibilní marka BAM neboli taky KM. Celkem všude běžně přijímají i euro v kurzu 1 EUR = 2 KM a my příležitostí k utrácení stejně moc mít nebudeme.

lanovka na Bjelašnici

Lanovka nás vyvezla do nadmořské výšky 1630, nahoru na vrchol pokračujeme už po svých.

pod vrcholem Bjelašnice

Dinárské hory jsou složitě větvená soustava horských pohoří umístěných na severozápadě Balkánského poloostrova mezi Panonskou pánví a Jaderským mořem. Systém začíná na severu na jižním úpatí Julských Alp a na území Bosny a Hercegoviny, Černé Hory, Kosova a Albánie leží nejvyšší vrcholy. My se budeme pohybovat pohořím Bjelašnica - stejnojmenný nejvyšší vrchol Bjelašnica dosahuje výšky 2067 metrů. Geologicky je tohle pohoří tvořeno předevšímu vápencem a dolomitem.

výhledy mizivé

Vrchol Bjelašnica je z dálky snadno rozpoznatelný podle staveb, které na něm byly postaveny. Poté, co Rakousko-Uhersko obsadilo Bosnu po berlínském kongresu v roce 1878, Rakušané téměř okamžitě instalovali na vrchol v roce 1878 meteorologickou stanici, čímž vznikla první meteorologická stanice v celé oblasti Balkánu. Po škodách utrpěných během poslední války byla opravena a stále funguje.

Bjelašnica

Za války v letech 1992-1995 měl vrchol strategickou hodnotu a sloužil k ostřelování muslimských pozic. Kromě meteorologické stanice zde stojí ruiny jakéhosi objektu, který po válce obnoven nebyl - nepodařilo se mi dohledat, zda to byl hotel či vojenský objekt.

Bjelašnica Bjelašnica

Kolem nás bílá tma a dostáváme na výběr ze dvou variant - lanovkou zpátky na parkoviště a přejezd do vesničky Umoljani autobusem nebo pokračovat po svých. Děláme si legraci, ale průvodkyně si je jistá, že správnou cestu dolů najde i v bílé tmě a tak většina z nás volí cestu po svých. Sněžnice se už od stanice lanovky nesou přivázané na batohu a do batohu schováváme i nesmeky. Zledovatělá Sněžka to není...

Bjelašnica

Pohoří Bjelašnica je svým charakterem a zaobleným povrchem ideální pro zimní túry na sněžnicích. Kdysi byla tahle hora synonymem drsných zim a odlehlých vesnic, kam chodili jen ti nejzkušenější turisté, lovci a dobrodruzi. Zima tady běžně trvá od listopadu do května a sněhové závěje bývají vysoké až 4 metry. Letos to neplatí...

Na severu Bjelašnica sousedí s pohořím Igman a Bitovnja, na východě s pohořím Treskavica a Jahorina, na jihu je odděleno kaňonem Rakitnica od pohoří Visočica, na západě je odděleno řekou Neretva od pohoří Prenj. Vyfotila bych vám to, ale nic z toho není vidět :-(

Bjelašnica Bjelašnica Bjelašnica Bjelašnica Bjelašnica Bjelašnica

Bjelašnica

Občas se objeví "díra" a my si můžeme prohlédnou klikatou silničku údolím, která nás dovede až do vesničky Umoljani.

Bjelašnica Bjelašnica Bjelašnica

V suché trávě ojediněle kvetou šafrány a sníh v téhle nadmořské výšce není.

Bjelašnica

Když se řekne turistika v Bosně, okamžitě se člověku vybaví spojení "minová pole". Na stránkách EUFORBIH jsou k dispozici mapy s vyznačenými oblastmi s vysokým rizikem výskytu min, ale nejbezpečnější je držet se viditelně užívaných cest. Každopádně největší část pohoří Bjelašnica zůstala z velké části ušetřena válčení, a proto je minové riziko v oblasti západně od vrcholu Bjelašnica minimální.

Bjelašnica Bjelašnica

Náhorní plošina nazývaná Bjelašnica je ohraničená horami - horou Bjelašnica ze severu, pohořím Treskavica z východu, pohořím Visočica z jihu a horou Obalj ze západu (náš zítřejší cíl). Zatímco úpatí pohoří pokrývají rozsáhlé plochy lesů, nad hranicí 1500 metrů les nenajdete. Právě zde se Bjelašnica otevírá do četných lysých vrcholů obývaných vlky, divokými prasaty a medvědy.

pohoří Treskavica, nejvyšší vrchol Mala Čaba s nadmořskou výškou 2087 m

pohoří Vysočica, nejvyšší vrchol Džamija s nadmořskou výškou 1967 m

A tohle už je pod námi vesnička Umoljani, máme za sebou cca 10 km. Ubytováni budeme daleko od civilizace a turistického ruchu v horském penzionu, kde si pochutnáme na místní bohaté polopenzi.

Umoljani Umoljani

Umoljani

Pro začátek káva, ta je neodmyslitelnou součástí bosenské kultury. Příprava začíná pražením kávových zrn, která se rozemelou na jemný prášek a poté uvaří v malém hrnci s dlouhým úchopem, takzvané džezvě. Až se voda přivede k varu, odlije se malé množství stranou, do džezvy se nasype káva a opět se několik sekund povaří. Opětovným vařením přitom vzniká hustá pěna. Stanovený postup je možné několikrát opakovat, přičemž v závěru se do uvařené kávy ještě přidá zbývající množství vody, čímž vznikne o něco hustší pěna. Káva se pak servíruje v džezvě na kulatém železném podnose spolu s prázdným šálkem, sklenicí vody, kostkovým cukrem a s tradiční cukrovinkou rahat lukum. A pití kávy má taky svůj řád. Nejdříve se napijete vody a lžící odstraníte pěnu z povrchu kávy. Poté si z džezvy nalijete kávu a teprve pak přidáte pěnu. Pokud sladíte, nedávejte cukr přímo do kávy, ale vložte si kousek kostky cukru pod jazyk, aby se během pití kávy rozpustil. Silná, hořká a s poměrné hustou konzistencí... Raději bych rozpustnou s mlékem :-(

bosanska kahva

K večeři nám nachystali zeleninovou čorbu a telecí s bramborem. Vepřové jedí pouze křesťané, muslimové ne. A taky dostaneme kysané zelí jako hlavní domácí zdroj vitamínů. To dostaneme každý den :-)

teletina

A na závěr ještě sladká tečka, kterou už tedy nedávám. Hurmašica, sladkost ve tvaru datle namočená do velmi sladkého sirupu.

Bjelašnica

lišky zde doslova dávají dobrou noc

V noci bude sněžit, uvidíme, co si pro nás pro příští dny počasí nachystalo...