výlet č. 1
Cascata di Fanes + Cascata Sbarco di Fanes 30.6.2012

procházka za bílou záclonou

Noční přejezd jsme zvládli - je šest hodin ráno a my vyrážíme na první výšlap k vodopádům řeky Fanes. Horská říčka Rio Travenanzes je plná čisté vody. Je nádherné ráno s modrou oblohou, šlapeme lesem, ale občas se nám předvedou sluncem osvícené vrcholky Dolomit. Nádhera.

podél řeky Rio Travenanzes

Z dřevěného mostu Ponte Outo nad soutokem řeky Rio Travenanzes s řekou Rio Fanes se otevírá úchvatný pohled na dno propasti s tyrkysově modrou vodou. Obě řeky se zařízly opravdu hluboko do skalního masivu, ale vyfotit se to v podstatě nedá, resp. já to v tom kontrastu světla a stínu prostě neumím. Charakter krajiny se náhle změnil, místo lesa jsou teď po obou stranách cesty jen rozeklané skály porostlé sytě zelenými jehličnany - silnice kříží soutěsku ve výšce 80 metrů.

nad soutokem řeky Rio Travenanzes s řekou Rio Fanes

K odbočce ke spodnímu vodopádu je to jen cca 50 m. Jsme ve výšce 1490 m a po skalní římse doplněné lanovým jištěním se dostáváme přímo pod přepad vodopádu Cascata di Fanes. škoda, že není vidět dolů, kde se vodopád tříští o dno průrvy. Skalní stupeň, po kterém lze přejít na druhou stranu řeky, jej dělí na dvě kaskády - výrazně kratší horní a mnohem delší dolní a celková výše vodopádu je cca 100 m. Snažím se udělat pár fotek za bílou záclonou za stálého hukotu padající vodní masy a na kluzkém povrchu tak, abych chránila objektiv před všudypřítomnou jemnou vodní mlhou, ale ta je tady prostě všude :-)

Cascata di Fanes Cascata di Fanes Cascata di Fanes Cascata di Fanes

Cascata di Fanes

Soutěskou dolů pokračuje cesta dolů jako ferrata obtížnosti B (Via ferrata G.Barbara-L.Delai) - skalní cesta po železných skobách, po které se lze dostat na výhlídku na protější skálu. Je to cesta poměrně lehká, není potřeba jištění, ale pozor - všechny cesty v okolí vodopádu vyžadují jistý krok.

Cascata di Fanes Cascata di Fanes Cascata di Fanes

Ale my se vracíme se zpátky na cestu - ještě je zde jeden úžasný vodopád výše proti proudu cca půl hodiny vzdálený a jmenuje se Cascata Sbarco di Fanes. Procházka lesem je moc příjemná, bude opět pořádně horký den. Všude roste spousta kytek a dokonce i orchideje a my postupně nabíráme výšku - horní vodopád se nachází v nadmořské výšce přibližně 1700 m. Silně převislá výrazná jižní stěna masivu Taé je stále výraznější.

podél řeky Rio Fanes podél řeky Rio Fanes

podél řeky Rio Fanes

V mapě je vyznačená kaplička, ale je to jen malý výklenek vydlabaný ve skále a samozřejmě s nepostradatelnou Madonou, plastikou zobrazující Pannu Marii s Ježíškem.

I tady nás skalní římsa vede pod přepad vodopádu a my se opět můžeme pokochat pohledem přes průhledný závěs padající vody.

Cascata Sbarco di Fanes Cascata Sbarco di Fanes Cascata Sbarco di Fanes Cascata Sbarco di Fanes

Cascata Sbarco di Fanes

I tato cesta nahoru nad vodopád je značená jako ferrata (Via Cengia Matia) - ale je to jen pár metrů po několika železných skobách bez nutnosti nějakého jištění.

Cascata Sbarco di Fanes Cascata Sbarco di Fanes Cascata Sbarco di Fanes

Podél řeky byla docela nedávno zbudována nová pěší trasa - ve starších mapách není zaznačená a podařilo se mi objevit jedinou aktualizovanou mapku.

Cascata Sbarco di Fanes

Cascata Sbarco di Fanes zespoda(červen 2012)

Nejprve si z ní můžeme prohlédnou vodopád Cascata Sbarco di Fanes zespoda a poté nás vede podél několika dalších kaskád a přes dva mostky zpátky k rozcestníku u prvního vodopádu.

podél řeky Rio Fanes podél řeky Rio Fanes podél řeky Rio Fanes podél řeky Rio Fanes podél řeky Rio Fanes

podél řeky Rio Fanes

Poté pokračujeme stále kolem řeky - autobus na nás čeká až u olympijského stadionu v Cortině.

podél řeky do Cortiny

Cascata di Fanes + Cascata Sbarco di Fanes Cascata di Fanes + Cascata Sbarco di Fanes

Cortina d'Ampezzo, Cascata di Fanes + Cascata Sbarco di Fanes
větší mapa

ROZCESTNÍK:

úvodní stránka toulek v Dolomitech

výlet č. 1 - Cortina d'Ampezzo - Cascata di Fanes + Cascata Sbarco di Fanes - tato stránka

výlet č. 2 - túra v oblasti Ciampac k chatě Rif. Passo di Sen Nicolo

výlet č. 3 - túra podél masivu Rotwand

výlet č. 4 - okružní túra kolem skupiny Sassolungo/Langkofel

výlet č. 5 - po Bindelově cestě s výhledy na Marmoladu (hřeben Padon)